Situatie Oekraine/Rusland/Oost-Europa

Max

Administrator
Forumleiding
Waar ik vooral wel benieuwd naar ben is of Prigozhin belangrijke bondgenoten aan zijn zijde gaat weten. Daar zullen zijn kansen mee staan of vallen, want enkel met zijn eigen leger lijkt het mij ook een zelfmoordmissie om Moskou omver proberen te werpen. Op de BBC twijfelen ze er trouwens aan of het wel 25k troepen zijn. De totale Wagnergroep schijnt uit dat aantal te bestaan, maar die zitten verspreid over de wereld. Ze denken bij de BBC dat het 'slechts' om zo'n 10k strijders gaat.


Inderdaad, waaronder onze vrind Progozhin, die nu volgens sommigen al wordt gezien als de Russische Che Guevara.

Progozhin is net zo vredelievend als een Stalin.
 

Jamel

Administrator
Forumleiding
Progozhin is net zo vredelievend als een Stalin.
Tot gister had ik nog nooit van die vent gehoord, maar wat ik sindsdien allemaal hoor en lees over hem, lijken we maar het beste te kunnen hopen dat hij dit weekend om gaat komen in de strijd.
 

Eef de Kip

Well-known member
Overigens moet je wel in ogenschouw nemen dat een aantal van de reguliere Russische troepen zich wel erg makkelijk hebben laten overrompelen, Wagner heeft een grote stad als Rostov, waar toch aardig wat militairen gestationeerd waren, wel erg eenvoudig ingenomen en naar verluidt hebben ook een behoorlijk aantal van de troepen zich aangesloten bij de Wagner groep.
En vergeet niet dat die 10 of 25 K allemaal geworven zijn uit de speciale eenheden uit allen lagen van het Russische leger dus die hebben overal contacten, ik vraag me dan ook af in hoeverre loyaliteit van belang wordt want ik krijg de indruk dat het Russische leger nou niet overloopt van zelfvertrouwen en qua aantallen zijn ze veruit sterker dan Wagner maar je hebt het grotendeels over ongetrainde dienstplichtigen die hier helemaal niet op zitten te wachten.
Hoe dan ook, ik denk ook niet dat die paar duizend militairen van Wagner Moskou bereiken laat staan innemen maar dat weet Prigozhin ook wel dus het zal er wel op uit draaien dat er wellicht een status quo bereikt zal worden.
Ik zie trouwens op BBC News dat de Tsjetsjenen nu al klaar staan om Rostov in te nemen. Dat wordt dan wel een gigantische teringzooi zeg.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Tot gister had ik nog nooit van die vent gehoord, maar wat ik sindsdien allemaal hoor en lees over hem, lijken we maar het beste te kunnen hopen dat hij dit weekend om gaat komen in de strijd.

Nee, we moeten hopen dat Putin en die vent elkaar maandenlang bezig gaan houden binnen de Russische grens en ze elkaar lekker uitmoorden.
 

Makanaky

Well-known member
Tsjetsjeense huurlingen maken al sinds de jaren '90 deel uit van het Russische leger. Geharde vechters zijn dat.
 

Batigoal

Well-known member
Ik zie trouwens op BBC News dat de Tsjetsjenen nu al klaar staan om Rostov in te nemen. Dat wordt dan wel een gigantische teringzooi zeg.
Wat op zich wel ironisch is, omdat die Kadyrov van de Tsjestjenen vroeger zelf een soort Prighozin was die tegen Putin in wilde gaan.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Las ook ergens dat de Tsetsjenen niet echt iets deden en ze zich hebben laten inrekenen door Wagner. Lees dat het nog maar vier uur rijden is naar Moskou, maar goed dan stuiten ze op een geblokkeerde snelweg.

Bizarre tijden leven we eigenlijk.
 

JMD

Well-known member
Bizarre tijden leven we eigenlijk.
Valt toch wel mee? Sorry hoor, maar eind jaren 80/begin jaren 90 was dit standaard. Val van de Muur, Oostblok dat wegvalt, coup in Rusland (meerdere keren), burgeroorlog Joegoslavië enz... Ja, het is apart, maar om dit nou bizarre tijden te noemen vind ik ook overdreven. Het grote verschil met 30 jaar terug is dat je door social media alles bijna direct ziet...
 

Max

Administrator
Forumleiding
Valt toch wel mee? Sorry hoor, maar eind jaren 80/begin jaren 90 was dit standaard. Val van de Muur, Oostblok dat wegvalt, coup in Rusland (meerdere keren), burgeroorlog Joegoslavië enz... Ja, het is apart, maar om dit nou bizarre tijden te noemen vind ik ook overdreven. Het grote verschil met 30 jaar terug is dat je door social media alles bijna direct ziet...

Nou ja, het is dus lange tijd relatief rustig geweest. Nu is er volop beweging. Ja ik ben voor de Val geboren en ook wel als baby/peurer in Berlijn geweest voor de val, maar goedbeschouwd begon voor mij de geschiedenis vooral met 9/11.
 

JMD

Well-known member
Opmerking Rutte vanmiddag:
"De premier wees erop dat het lange tijd
onvoorstelbaar was dat er weer oorlog
op het Europese continent zou zijn."We
voelden ons als samenleving zelfs zo
veilig dat we dachten dat het misschien
wel wat minder kon met Defensie." "

Het lijkt wel alsof Joegoslavië totaal wordt vergeten... En dat voor een historicus.
En wat te denken van de aanval in Georgië (2008?), Oekraïne 2014, Tsjetsjenië (oke weet niet of dit nog Europa is), oorlog in diverse andere oostbloklanden ten tijde van val Oostblok (vaak niet lang, maar toch)
 

JMD

Well-known member
Dat was een burgeroorlog. Uiteraard ook verschrikkelijk maar voor andere Europese landen weinig bedreigend. Leverde alleen wat vluchtelingen op.
Gevaarlijkste ok, maar grootste conflict zou ik dus echt niet zeggen.

Overigens geloof ik niet dat nou zo heel veel landen in Europa bedreigd worden door Putin. Hij heeft al moeite om Oekraïne in te nemen, die loopt echt niet zomaar over heel Europa heen
 
Bovenaan