Oefenpotjes-topic

Jamel

Administrator
Forumleiding
Dat is toch ook meer gebruikelijk?

Op zich zorg je er zo wel voor dat het verschil tussen het B-team van Ajax dat start versus het A-team van Unterhaching wat kleiner is. Maar voor het A-team van Ajax is dit dan helemaal een nutteloze pot.

Opvallend dat Ajax dit soort potten nog speelt. Feyenoord oefende vorig jaar ook wel tegen NAC en PEC, maar dat was met name met de B-ploeg. Verder speelt Feyenoord toch vooral tegen buitenlandse profclubs actief op het hoogste niveau. Deze voorbereiding nog een pot tegen Dordrecht, maar dat is de dag na de JCS tegen PSV, dus daar zal geen basisspeler in actie komen.
Wellicht is het allemaal juist heel bewust geweest om spelers als Klaassen, Brobbey, Taylor en Wijndal een wake-up-call te geven door ze met de reserves tegen het eerste van Unterhaching te laten spelen (en verliezen), terwijl het voor jongens in de tweede helft een boost aan vertrouwen geeft om de achterstand om te buigen. Die Steijn is een genie!

Wel een bijzonder lastige situatie waar Ajax nu in zit. Op dit moment moeten er zeker drie directe versterkingen bij komen om überhaupt het basiselftal op het gewenste niveau te krijgen. En dan heb ik het nog niet over extra aanvullingen op posities waar geen dubbele bezetting is. Tel daarbij het toch wel verwachte naderende vertrek van Alvarez en Kudus op en de conclusie is dat Mislintat een enorme uitdaging heeft, met nog iets meer dan een maand te gaan in de transferwindow.

EDIT: ik moet trouwens zeggen dat Van der Boomen wel oogt als een fantastische versterking. Die jongen strooit met passes alsof het niets is. Knap gedaan van Ajax om hem binnen te halen.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Op een of andere manier is de PL nog niet helemaal los qua transfers lijkt het. Dus dan blijft het wat betreft Alvarez en Kudus toch hangen. Dat lijkt mij erg lastig voor Ajax om daar beleid op te voeren. Ze hebben natuurlijk een hoop salariskosten afgevoerd met Tadic en Blind en ze hadden vorig jaar bezopen goed verkocht, maar ik weet niet in hoeverre het potje Timber volledig kan worden aangewend. Op zich lijkt er wel wat mogelijk. Schijnbaar kon Ajax voor 15 miljoen een spits losweken die liever naar de PL gaat en ze zitten achter die verdediger van Dinamo Zagreb aan. Zou wel handig zijn als ze langzamerhand wel dat soort transfers rond gaan maken. Tweede helft augustus spelen ze tenslotte voorronde EL en eredivisie.
 

Eef de Kip

Well-known member
Zoals het er nu naar uit ziet zullen Kudus en Alvarez waarschijnlijk - als het een beetje tegen zit - pas tegen het einde van de transferperiode weg gaan dus zal het wel lastig zijn om op het laatste moment een goeie vervanger binnen te halen.
Ik heb de lat vooralsnog laag gelegd zodat het alleen maar mee kan vallen want ik zie geen enkele aanleiding om optimistisch het nieuwe seizoen in te gaan.
 

Batigoal

Well-known member
Het lijkt er op dat we pas de markt op gaan na een volgende verkoop (kan ook Bassey zijn neem ik aan). Timber was om het mislopen van de CL op te vangen. Alleen vraag ik me af of je daadwerkelijk moet wachten totdat je de verkoop hebt afgerond en of je niet alvast vooruit kunt in de veronderstelling dat je iemand wel verkoopt. Desnoods ga je een keer akkoord met 5 miljoen minder, maar dan kun je tenminste wel aan de slag. Op deze manier zijn straks alle interessante spelers vertrokken en moet je het zoeken in de markt met overbodige spelers. Een klein beetje risico mag je als Ajax zijnde wel nemen.
Want nu stuur je Steijn de competitie in met een incompleet team. Maakt zijn toch al niet makkelijke klus nog moeilijker.
 

Batigoal

Well-known member
EDIT: ik moet trouwens zeggen dat Van der Boomen wel oogt als een fantastische versterking. Die jongen strooit met passes alsof het niets is. Knap gedaan van Ajax om hem binnen te halen.
Nog even afwachten hoe het gaat wanneer we echte tegenstand krijgen, maar vooralsnog ziet het er uitstekend uit inderdaad. Die jongen speelt met een vanzelfsprekendheid alsof hij er al jaren staat. Erg prettig om te zien. Lijkt ook al een beetje een leidersrol op zich te nemen nu Tadic er niet meer is.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Nog even afwachten hoe het gaat wanneer we echte tegenstand krijgen, maar vooralsnog ziet het er uitstekend uit inderdaad. Die jongen speelt met een vanzelfsprekendheid alsof hij er al jaren staat. Erg prettig om te zien. Lijkt ook al een beetje een leidersrol op zich te nemen nu Tadic er niet meer is.

Alleen nog Alvarez voor komend seizoen vastleggen en jullie worden volgens Henk Spaan 100% zeker kampioen. Nu valt het uiteraard niet uit te sluiten dat jullie kampioen worden, maar dit lijkt mij toch iets te opportunistisch.

Verder met je eens dat Ajax wellicht beter een lager bedrag kan pakken zodat ze maar de markt op kunnen. Hetzelfde geldt voor PSV met Sangaré. Je kunt wel heel erg aan een die clausule van 37,5 miljoen euro vasthouden, maar waarschijnlijk is pas eind augustus iemand bereid om dat op tafel te leggen, maar dan is het wat laat om nog die versterkingen voor je selectie te halen. Dan zit je echt weer met spelers die ergens van de wagen vallen. Dat kan heel goed of minder goed uitpakken.
 

Abubakari

Well-known member
Transfer van Bassey is zo goed als afgerond, medische keuring doorstaan en Ajax is weer ongeveer 20 miljoen rijker.
Wel benieuwd wat nou precies de reden is dat Ajax niks koopt tnt.
 

Eef de Kip

Well-known member
Ik kan me niet voorstellen dat je alleen al met mislopen CL gelijk 40 miljoen moet bezuinigen, alleen groepsfase CL werd dacht ik meegenomen en dat levert bij lange na geen 40M op.
Wellicht dat er tijdens de corona periode grote verliezen zijn geleden maar ik dacht dat we vorig jaar 100M plus hadden na de transferperiode dus daar is dan toch ook nog wel iets van over lijkt me zo.
Ik denk dat ze achter de schermen wel bezig zijn, dat kan niet anders want als dat niet zo is en Alvarez en Kudus vertrekken ook nog dan wordt het wel heel karig. Kunnen we Steijn wel af fikken als we over 2 maanden niet bovenaan staan maar dat kun je hem dan toch ook niet aanrekenen met deze selectie.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Transfer van Bassey is zo goed als afgerond, medische keuring doorstaan en Ajax is weer ongeveer 20 miljoen rijker.
Wel benieuwd wat nou precies de reden is dat Ajax niks koopt tnt.

Nou ja, die Roma speler is een transfersom voor betaald. Maar verder deel ik die nieuwsgierigheid. Je zou verwachten dat Timber alweer een groot deel van de jaarlijkse afschrijving wegpoetst en dat je na vorig seizoen best wel eens een verliesje kan pakken. Bassey gaat je cash natuurlijk wel een resultaat opleveren, maar qua boekwinst stelt dat ook natuurlijk ook weinig voor.
 

Batigoal

Well-known member
Ik kan me niet voorstellen dat je alleen al met mislopen CL gelijk 40 miljoen moet bezuinigen, alleen groepsfase CL werd dacht ik meegenomen en dat levert bij lange na geen 40M op.
Wellicht dat er tijdens de corona periode grote verliezen zijn geleden maar ik dacht dat we vorig jaar 100M plus hadden na de transferperiode dus daar is dan toch ook nog wel iets van over lijkt me zo.
Ik denk dat ze achter de schermen wel bezig zijn, dat kan niet anders want als dat niet zo is en Alvarez en Kudus vertrekken ook nog dan wordt het wel heel karig. Kunnen we Steijn wel af fikken als we over 2 maanden niet bovenaan staan maar dat kun je hem dan toch ook niet aanrekenen met deze selectie.
Is ook lastig voor te stellen; Ajax is over de laatste 5 jaar volgens mij na Benfica de ploeg die de meeste winst uit transfers heeft ontvangen. Weet wel dat van de 100 miljoen voor Antony vorig jaar onder de streep 'weinig' overbleef voor Ajax zelf en we hadden uiteraard een dure huishouding, maar goed dan nog vind ik het ook sterk dat je na één slecht seizoen gelijk zó erg moet beknibbelen. Zeker in het seizoen dat er 2 rechtstreekse plekken voor de CL zijn te verdienen is het wellicht niet het juiste moment om opeens heel erg op de centen te gaan letten. Maar goed, wie weet wat er nog gebeurt allemaal.
 

Jamel

Administrator
Forumleiding
Er lijkt in elk geval serieus werk gemaakt te worden van Sutalo. Bod en vraagprijs liggen niet heel ver uit elkaar.

Ik heb gisteravond de gehele wedstrijd van Dinamo Zagreb zitten kijken, aangezien wij interesse hebben in Ivanusec. Sutalo speelde linkscentraal achterin en had verdedigend weinig te doen vanwege het krachtsverschil tussen de beide teams. Wat me wel opviel is dat hij een aantal keer in dribbelde en dat oogde best imposant. Verder heeft hij een goede, strakke inspeelpass, waarmee hij linies over kan en durft te slaan.

Lastig te zeggen in hoeverre hij echt de topaankoop is die Ajax in hem ziet, op basis van die wedstrijd van gisteren. Maar de voortekenen lijken daar wel op.
 

Eef de Kip

Well-known member
Is ook lastig voor te stellen; Ajax is over de laatste 5 jaar volgens mij na Benfica de ploeg die de meeste winst uit transfers heeft ontvangen. Weet wel dat van de 100 miljoen voor Antony vorig jaar onder de streep 'weinig' overbleef voor Ajax zelf en we hadden uiteraard een dure huishouding, maar goed dan nog vind ik het ook sterk dat je na één slecht seizoen gelijk zó erg moet beknibbelen. Zeker in het seizoen dat er 2 rechtstreekse plekken voor de CL zijn te verdienen is het wellicht niet het juiste moment om opeens heel erg op de centen te gaan letten. Maar goed, wie weet wat er nog gebeurt allemaal.
Ik meen dat er iets van 50 over bleef maar dan nog heb je ruim 60M overschot qua transfers. Verder wel eens dat je een gokje kunt wagen, vette kans dat Alvarez en Kudus weg gaan dus me dunkt dat je wel alvast iets kunt investeren. Kan ook dat de RvC heel streng is en de hand op de knip houdt.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Qua salarispost ga je al enorm terug. Alleen als je winst wil maken wat voor de aandeelhouders belangrijk is op de korte termijn, dan moet je de afschrijvingen wel compenseren met een boekwinst. Daarvoor moet je spelers verkopen. De impact van nieuwe investeringen zou juist beperkt moeten zijn tot een ongeveer een kwart van de transfersom. Maar voor de langere termijn zou je helemaal niet naar het resultaat van dit jaar moeten kijken, maar die CL gelden kopen door je te versterken.
 

De Wolf

Well-known member
Feyenoord - Villareal 1-1

Villareal weinig laten zien. Feyenoord mist nog en echte spits. Giminez was er nog niet bij.
 

Miramar

Well-known member
Bij vlagen goed gespeeld in de tweede helft. Minteh wordt wel een hele goeie. Timber in de eerste helft goed.
 
Bovenaan