Varkenoord

Jamel

Administrator
Forumleiding
Sorry! Bij dezen dan.

De dag begon met de o13, wat vriendschappelijk aan mocht treden tegen de leeftijdsgenoten van NAC. Wat meteen al opviel was het verschil in fysiek tussen de beide ploegen. Bij Feyenoord liepen er een aantal gasten die gewoon twee koppen groter waren dan het voltallige elftal van NAC. En dat verschil merkte je wel. Waar het verschil op voetbaltechnisch gebied niet eens enorm was, gaf het fysieke overwicht van Feyenoord duidelijk de doorslag. Het is op die leeftijd trouwens ook heel lastig om talent eruit te pikken en aan te wijzen als potentiële speler voor het eerste elftal. Ik had ook geen opstelling paraat, dus kon ook geen namen koppelen aan de rugnummers. Ik vond de linksbuiten van Feyenoord erg goed, maar geen idee hoe hij heet. Wellicht dat hij me over een paar jaar weer opvalt als hij in een hoger elftal speelt.

Daarna was het de beurt aan de o18 in de bekerwedstrijd tegen de o18 van Ajax. Een aantal dingen viel vooraf al op; bijvoorbeeld dat Feyenoord met een heel jong team aantrad. Gemiddeld gezien een jaar jonger dan de tegenstander uit Amsterdam. Verder speelde Milambo (ook pas 16 jaar, trouwens) weer eens met dit elftal mee, waar hij normaal gesproken zijn minuten maakt bij de o21. Een fel begin van Feyenoord resulteerde in een verdiende 1-0 voorsprong via de eerder genoemde Milambo. In die fase viel met name Jaden Slory erg op, met enkele uitstekende acties op de rechterflank.

Na de 1-0 kwam de wedstrijd wat meer in evenwicht. Feyenoord bleef licht het overwicht houden en de beste kansen creëren, maar Ajax kwam er af en toe ook gevaarlijk uit. Dit resulteerde uiteindelijk in de 1-1, via Jay Enem. Feyenoord ging vervolgens op jacht naar de voorsprong en die kwam er vlak voor rust ook na een uitstekende interceptie van aanvoerder Mike Kleijn en uiteindelijk het afronden van uitblinker Gjivai Zechiel. Met die stand gingen we ook de rust in.

Na rust veranderde weinig aan het spelbeeld. Feyenoord beter, Ajax niet ongevaarlijk in de tegenstoot en al met al een leuk duel voor de toeschouwers, met een prima tempo, goed voetbal en kansen over en weer. Feyenoordspits Nesto Groen kenmerkte zijn wedstrijd vooral door ongelukkig te zijn in de afronding, tot hij halverwege de tweede helft uitstekend werd bediend door Delano van der Heijden en de verdiende 3-1 kon maken. In de slotfase kwam er nog wel een aansluitingstreffer van Ajax, maar dat was niet voldoende om Feyenoord van een verdiende overwinning af te houden, waarmee de jonge Rotterdammers zich plaatsten voor de kwartfinale van de KNVB beker.

Daarna trad de o17 ploeg nog aan in een vriendschappelijke wedstrijd tegen Spartaan'20, maar zoals ik eerder al aangaf heb ik niet echt op deze wedstrijd gelet. Feyenoord kwam al in de eerste minuut op achterstand. En daarna was het, zeker vergeleken met de wedstrijd van o18 echt een matige vertoning. Op zich ook niet onlogisch, want een groot deel van de o18 ploeg bestond uit jongens die qua leeftijd nog met de o17 mee hadden mogen doen. Dus de o17 ploeg die wel speelde, is vanzelfsprekend een wat mindere ploeg, omdat de grotere talenten een jaar hoger spelen.

Aangenaam dagje al met al op Varkenoord! Het nieuwe complex is prachtig. Het zonnetje scheen heerlijk en het bier was prima te drinken. Ik heb het gemist en ben zeker van plan om weer vaker te gaan kijken. Ik wil bijvoorbeeld de o16 wel een keer zien. Dat schijnt een hele leuke lichting te zijn.

Drie talenten die ik voor nu zou tippen als potentiele eerste elftalspelers:

Milan Hokke: linksbenige centrumverdediger. Was altijd middenvelder, maar speelt sinds kort centraal achterin omdat hij behoorlijk de lucht in is gegaan qua lengte. Hele goede opbouwer, die de ballen met speels gemak links en rechts weglegt. En daarnaast ook verdedigend een aantal keren goed zien ingrijpen. Zou mij zeer verbazen als hij niet aansluit bij het eerste in de voorbereiding op volgend seizoen. Heeft met zijn 18 jaar ook wel de leeftijd om nu de stap te gaan zetten.

Jaden Slory: rechtsbenige rechtsbuiten. Al eerder genoemd, zoon van Andwele. Had al een hoop over hem gehoord, maar nu ook met m'n eigen ogen kunnen zien waarom hij wordt beschouwd als één van de grootste talenten uit de opleiding. Die jongen heeft echt de basiskwaliteiten om het eerste te halen. Hij is snel, technisch goed onderlegd en heeft ook een vrij indrukwekkend fysiek. Pas zestien jaar, dus echt nog heel jong. Maar het zal een kwestie van tijd zijn voor hij aan gaat haken bij de o21 en uiteindelijk ook het eerste.

Mike Kleijn: aanvoerder van deze ploeg en van Oranje-o17. Hij is een, wat je noemt, moderne middenvelder. Legt veel afstanden af, is razendsnel, heel fel in de duels en heeft veel overzicht en een prima (trap)techniek. Denk dat de algehele consensus ook wel is dat dit het grootste talent van de opleiding is. Ook pas 16, maar de onbetwiste leider. Hij traint inmiddels ook al regelmatig mee met het eerste en ik ben er echt van overtuigd dat hij binnen drie jaar een vaste basisplaats in Feyenoord-1 heeft veroverd.
 

Jamel

Administrator
Forumleiding
Zonder gekheid: leuk verhaal!

De vraag die ik heb: hoe lang is Kleijn?
Klein, helaas. Kwam toevallig gelijktijdig met hem het complex op gelopen, dus kon dat nu goed inschatten. Hij is 1.70 schat ik. Wat op zich wel jammer is, want met het fysiek van bijvoorbeeld Gravenberch zou die jongen over vijf jaar bij de Europese top spelen.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Opvallend wel is het lage aantal Feyenoord spelers bij de Nederlandse jeugdelftallen. Met een bondscoach als Martijn Reuser is dat niet heel vreemd. Die selecteert enkel een wisselspeler van Feyenoord Onder 18, maar in andere jeugdelftallen is het wel een signaal dat we op dit moment nog achter Ajax, AZ en PSV staan in de pikorde. Je zou toch de tweede jeugdopleiding moeten hebben gezien het achterland.
 

zwammy

Well-known member
Mwah, qua jeugdopleiding is Feyenoord toch nooit echt een topclub geweest? Vroeger was het vooral Sparta en Vitesse met Ajax.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Mwah, qua jeugdopleiding is Feyenoord toch nooit echt een topclub geweest? Vroeger was het vooral Sparta en Vitesse met Ajax.

Je hebt best was lichtingen gehad waar Feyenoord vrij dominant was. De Vilhena lichting had je echt een enorme Feyenoord kliek. Als jeugdselecties dan 5-7 spelers van Ajax, AZ en PSV bevatten en 1-2 Feyenoorders, dan is dat geen hele goede situatie. Verder stamt de dominantie van Vitesse volgens mij uit de Amoah tijd. Inmiddels is over het algemeen wel een situatie waarin Feyenoord met Ajax, AZ en PSV concurreert in de jeugdcompetities. Waarbij Ajax over het algemeen door vervroegd doorschuiven meestal met een jonger elftal speelt. Wat Feyenoord inmiddels aan het kopiëren is. Ajax staat overigens los van de rest. Die hebben min of meer de Sparta opleiding ingelijfd en shoppen elders ook makkelijk de betere talenten weg.
 

zwammy

Well-known member
Ja dat is ook zo, moet eerlijk zeggen dat ik niet zo goed op de hoogte ben van de jeugd. Sowieso door die bagger jeugd van ons. Ja, Vitesse met Jansen, hofs vd Schaaf enal
 

Batigoal

Well-known member
Vitesse heeft later nog wel een leuke lichting gehad met Van Wolfswinkel, Pröpper, Room en Büttner geloof ik.
 

Jamel

Administrator
Forumleiding
John de Wolf leest hier mee! Mike Kleijn zit vanavond op de bank bij de wedstrijd tegen Partizan. Deels natuurlijk door een aantal afwezigen door schorsingen en Covid, maar toch. Het zegt iets over het vertrouwen in de pas 16-jarige middenvelder.
 

Jamel

Administrator
Forumleiding
Als volger van Varkenoord gaat mijn hart toch wel een beetje sneller kloppen van iets als het onderstaande bericht. Jeugdtoernooitje winnen van de leeftijdsgenoten van Chelsea en City. Nu weet ik wel dat die clubs de echt grote talenten meestal halen als ze wat ouder zijn, maar toch. Het staat leuk. En Kelvin Neijenhuis, onthoud die naam!

 
Bovenaan