Honkbal

Friesland

Well-known member
Met de start van de MLB play-offs morgen en het WK volgende maand in Japan en Taiwan, is het hoog tijd voor een topic voor deze mooie sport.

De play-offs beginnen met een WC play-off. De twee beste teams van beide divisies, die er niet in slaagden divisiekampioen te worden spelen tegen elkaar. Dit is sinds enkele jaren ingevoerd, voorheen plaatsten de beste clubs die niet divisiekampioen waren zich rechtstreeks voor de play-offs

In Nederland zal FOX sports ongetwijfeld beelden hebben van de MLB play-offs.

WC play-offs:

Dinsdag 26:00 (Woensdag 2:00)
American League:
New York Yankees - Houston Astros

Woensdag 26:00 (Donderdag 2:00)
National League:
Pittsburgh Pirates - Chicago Cubs


Halve finales League kampioenschappen: (best-of-5)

AL: (8-14 oktober, plaatselijke tijd)
Toronto Blue Jays - Texas Rangers
Kansas City Royals - winnaar Yankees/Astros
Eerst genoemde team speelt wedstrijden 1, 2 en 5 thuis.

NL: (9-15 oktober, plaatselijke tijd)
St. Louis Cardinals - winnaar Pirates/Cubs
Los Angeles Dodgers - New York Mets


Finales Leaguekampioenschappen: (best-of-7)

American League: (16-24 oktober, plaatselijke tijd)
Royals - winnaar Blue Jays/Rangers of
winnaar Blue Jays/Rangers - winnaar Yankees/Astros
Eerst genoemde team speelt wedstrijden 1, 2, 6 en 7 thuis.

National League: (17-25 oktober, plaatselijke tijd)
Cardinals - winnaar Dodgers/Mets of
winnaar Dodgers/Mets - winnaar Pirates/Cubs


World Series: (best-of-7, 28 oktober - 4 november, plaatselijke tijd)

kampioen AL - kampioen NL
kampioen AL speelt wedstrijden 1, 2, 6 en 7 thuis. In wedstrijden 3-5, waar de kampioen van de NL thuis speelt, gelden de NL regels, wat inhoudt, dat de pitcher ook moet slaan en er dus geen aangewezen slagman is.


WK honkbal (Premier 12)

Vanaf 8 november tot en met 21 november vindt in Japan en Taiwan het WK honkbal plaats. Tussen 1938 en 2011 was er de wereldbeker honkbal, dat sinds 2001 iedere twee jaar werd georganiseerd. Nederland was daarvan, in 2011, de laatste winnaar van. Als wereldkampioen werd Nederland in 2013 opgevolgd door de Dominicaanse Republiek, die winnaar werden van de World Baseball Classic, die vanaf die editie gold als het WK honkbal. De internationale bond heeft echter besloten om ook de Premier 12, een toernooi wat dit jaar voor het eerst wordt gehouden, te bestempelen als WK honkbal, op die manier heb je nog steeds iedere twee jaar een wereldkampioenschap. In tegenstelling tot de WBC zullen er geen MLB spelers deelnemen. De profcompetities in Japan, Zuid-Korea en Taiwan hebben echter wel hun medewerking toegezegd, waarmee het toernooi een hoger aanzien heeft dan de voormalige wereldbeker.

Programma groepsfase Nederland:
maandag 9 november, 11:30 Taiwan - Nederland
woensdag 11 november, 5:30 Nederland - Cuba
donderdag 12 november, 11:30 Itali? - Nederland
zaterdag 14 november, 5:30 Nederland - Puerto Rico
zondag 15 november, 11:30 Nederland - Canada

De nummers 1-4 van beide groepen gaan door naar de kwartfinales. In de andere groep zitten Japan, Dominicaanse Republiek, de VS, Mexico, Venezuela en Zuid-Korea.

Wellicht dat de NOS of Eurosport beelden laat zien van het WK. Eerder dit seizoen was Eurosport er wel bij toen een Europees all-starteam het opnam tegen een Japans Allstarteam in het Tokyo Dome, waar ook de halve finales, de wedstrijd om plaats 3 en de finale van dit WK gespeeld zullen worden.
 
Laatst bewerkt:

JMD

Well-known member
Yankees New York? Cubs Chicago??

Moet volgens mij andersom zijn...

Mooi dat de playoffs weer beginnen, ik ga het weer volgen, helaas vooral in de nacht.
 

Lord Flash

New member
Wel een vrij aparte situatie dit jaar dat de Cubs en de Pirates in de Wildcard zitten terwijl ze het 2e en 3e team van de hele league zijn. Jammer dat het dan in ??n duel beslist moet worden. De Cubs kennende zal het daar dan wel meteen mis gaan.
 

Friesland

Well-known member
Yankees New York? Cubs Chicago??

Moet volgens mij andersom zijn...

Klopt, ik heb het aangepast. Ik dacht dat de plaatsnamen gewoon een toevoeging waren (en dan schrijf ik liever eerst de clubnaam), maar de clubs gebruiken de plaatsnamen zelf ook, in tegenstelling tot bijvoorbeeld de Rangers uit Glasgow, waar "Glasgow" door 'ons' wordt toegevoegd, wat betekent dat je zowel Glasgow Rangers als Rangers Glasgow kunt schrijven (of gewoon Rangers FC).
 

Friesland

Well-known member
Wel een vrij aparte situatie dit jaar dat de Cubs en de Pirates in de Wildcard zitten terwijl ze het 2e en 3e team van de hele league zijn. Jammer dat het dan in ??n duel beslist moet worden. De Cubs kennende zal het daar dan wel meteen mis gaan.

Dit is het jaar van "I wish I could go back in time, put some money on the Cubbies!" (Back to the Future II). The Cubs zouden in de World Series met 4-0 winnen van "Miami". Echter, de enige ploeg uit Miami, de Marlins, spelen net als de Cubs in de National League en hebben de play-offs niet eens gehaald. Cubs v Yankees zou mooi zijn als World Series, maar beide hebben nog een lange weg te gaan.
 

JMD

Well-known member
Klopt, ik heb het aangepast. Ik dacht dat de plaatsnamen gewoon een toevoeging waren (en dan schrijf ik liever eerst de clubnaam), maar de clubs gebruiken de plaatsnamen zelf ook, in tegenstelling tot bijvoorbeeld de Rangers uit Glasgow, waar "Glasgow" door 'ons' wordt toegevoegd, wat betekent dat je zowel Glasgow Rangers als Rangers Glasgow kunt schrijven (of gewoon Rangers FC).

Rangers FC. Glasgow Rangers bestaat niet meer. Overigens schreef/zei ik nooit Rangers Glasgow, wel soms alleen Rangers.
 

Friesland

Well-known member
Rangers FC. Glasgow Rangers bestaat niet meer. Overigens schreef/zei ik nooit Rangers Glasgow, wel soms alleen Rangers.

"Niet meer?" Er heeft nooit een club met een dergelijke naam bestaan, het is een naam die door 'ons' is bedacht.
 

JMD

Well-known member
Yankees vannacht verrassend verslagen in het wildcardduel door de Astros.
 

Satyr

Administrator
Forumleiding
Yankees vannacht verrassend verslagen in het wildcardduel door de Astros.

Helemaal niet, ze presteren al 3 jaar niks. Typische 50/50 wedstrijd met een goede gok van de Astros om Keuchel geen rust te geven
 

JMD

Well-known member
Helemaal niet, ze presteren al 3 jaar niks. Typische 50/50 wedstrijd met een goede gok van de Astros om Keuchel geen rust te geven
Ze hadden in het reguliere seizoen beter gepresteerd (daarom hadden ze thuisvoordeel), dus in die zin is het dus wel verrassend.
 

Friesland

Well-known member
Programma halve finales American League:

Blue Jays - Rangers 3-5
Blue Jays - Rangers 4-6 (na 14 innings)
Rangers - Blue Jays, zondag 26:00 (maandag 2:00)
Rangers - Blue Jays, maandag, 22:00 (indien nodig)
Blue Jays - Rangers, woensdag 22:00 (indien nodig)

Royals - Astros 2-5
Royals - Astros 5-4
Astros - Royals, zondag 22:00
Astros - Royals, maandag 19:00 [live op FS2]
Royals - Astros, woensdag 26:00 (donderdag 2:00) (indien nodig)


Programma halve finales National League:

Cardinals - Cubs 4-0
Cardinals - Cubs 3-6
Cubs - Cardinals, maandag, lokale tijd
Cubs - Cardinals, dinsdag, lokale tijd [waarschijnlijk live op FS4]
Cardinals - Cubs, donderdag 22:30 (indien nodig)

Dodgers - Mets 1-3
Dodgers - Mets 5-2
Mets - Dodgers, maandag, lokale tijd
Mets - Dodgers, dinsdag 26:00 (woensdag 2:00)
Dodgers - Mets, donderdag 26:00 (vrijdag 2:00) (indien nodig)


De tijden lijken een beetje vreemd, doordat ik de lokale speeldag aanhoud, maar de Nederlandse tijd hanteer. Ik hoop hiermee misverstanden te voorkomen. In de gevallen waar de aanvangstijdstippen na middernacht heb ik ook de "Nederlandse" dag vermeld.
 
Laatst bewerkt:

JMD

Well-known member
In Toronto zijn 14 innings nodig om duel 2 te beslissen. Blue Jays verloren gisteren al duel 1 en staan nu ook achter. Top 14e inning, 5-4. 2 uit.
 

JMD

Well-known member
6-4 nu... Met 1 en 3 bezet. Slechte gameplay net, hadden ze uit kunnen maken.
 

Friesland

Well-known member
Royals thuis ook al weer 4-2 achter. Het lijkt wel alsof de teams bezwijken onder de druk van het spelen van een thuiswedstrijd. Alle play-offduels zijn tot nu toe door de uitspelende club gewonnen.

De Blue Jays vergooiden het vandaag vooral in de bovenste helft van de eerste inning. In plaats van 2 man uit en een 0-0 stand, stonden ze 0-2 achter met 0 uit. Zonder die vroege punten had het helemaal niet tot extra innings hoeven te komen. De Venezolaan Rougned Odor heeft veel indruk gemaakt. Bij de 1-3 wist hij zich langs de handschoen van de catcher te glijden en bij de 4-5 deed hij het gewoon nog eens!

Op het moment dat ik dit wil verzenden komen de Royals net terug tot 3-4.

EDIT: En de Royals maken gelijk via vier wijd. Ondanks de volle honken verder geen scores meer in de zesde inning.
 
Laatst bewerkt:

Friesland

Well-known member
De Royals zijn de eerste thuisclub dit jaar die een play-offwedstrijd weten te winnen: 5-4. Opvallend was dat in de laatste inning een beslissing van de scheidsrechter op het eerste honk werd teruggedraaid. De scheidsrechter had besloten dat de honkloper in was bij een pick-offpoging, maar op de beelden was te zien dat hij net te laat was.
 
Bovenaan