Tweede Kamerverkiezingen 22 november 2023

Ik stem op

  • BBB

  • PVDA / GL

  • VVD

  • PVV

  • D66

  • PVDD

  • SP

  • CDA

  • JA21

  • Volt

  • FVD

  • Christenunie

  • SGP

  • DENK

  • BVNL

  • BIJ 1

  • 50 Plus

  • Iets anders

  • Nieuw Sociaal Contract

  • Aant Jelle Soepboer


De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.

JMD

Well-known member

Friesland

Well-known member
De laatste restzetel lijkt nu weer naar de PVV te gaan. D66 komt 449 stemmen tekort. GL-PvdA nu 3.508.
Gezien de ontbrekende stemmen, denk ik dat D66 in het voordeel is voor de laatste zetel.
 

Joost

Well-known member

Hier staat toch veel in dat klopt... Zolang dit niet wordt aangepakt gaan PVV-achtige partijen alleen maar groeien, en waar ik je tot gisteren voor gek had verklaard dat de PVV aan 35 zetels zou komen, zou ik nu niet meer verbaasd zijn dat áls dit niet wordt aangepakt (politiek breed) Wilders echt in de 40 zetels gaat scoren.

Deel van het probleem is dat de mensen die hierin benoemd worden al jaren stemmen op partijen die juist hun situatie verslechteren. De genoemden problemen zijn grotendeels sociale problemen, geen rechtse problemen. En dan zijn er voldoende alternatieven om op te stemmen met plannen die wel te realiseren zijn.
 

Jef400

Well-known member
Deel van het probleem is dat de mensen die hierin benoemd worden al jaren stemmen op partijen die juist hun situatie verslechteren. De genoemden problemen zijn grotendeels sociale problemen, geen rechtse problemen. En dan zijn er voldoende alternatieven om op te stemmen met plannen die wel te realiseren zijn.
Nee want daar worden ze dus juist weer weggejaagd. Als tweederangs racisten en infantiele debielen neergezet. Dat is het probleem juist. Als links dergelijke mensen eens zou omarmen in plaats van weg te trappen hebben we binnen no time een linkse regering.
 
  • Leuk
Waarderingen: JMD

Joost

Well-known member
Nee want daar worden ze dus juist weer weggejaagd. Als tweederangs racisten en infantiele debielen neergezet. Dat is het probleem juist. Als links dergelijke mensen eens zou omarmen in plaats van weg te trappen hebben we binnen no time een linkse regering.

Dan lees het programma van de SP eens.
 

Batigoal

Well-known member
De pvv is juist toch gewoon links op het immigratiestandpunt na
Niet op alle thema's, maar op sociaal-economisch vlak zijn ze behoorlijk links, tegen het communisme aan zelfs. En laten nou net op sociaal-economisch vlak de meeste problemen zijn om op te lossen. Daarom moet ik ook wel grinniken als ik dan mensen hoor gisteravond die het 'linkse beleid van de VVD' (wat dat ook mag betekenen) zat zijn en vervolgens PVV stemmen, terwijl die ook die richting op denken voor de oplossingen.

Afijn, de termen links en rechts dekken sowieso niet echt de ladingen als je partijprogramma's leest. Geen partij is 100% één kant op. Volgens mij zijn de termen conservatief vs progressief iets meer van toepassing.
 

zwammy

Well-known member
Nee is ook zo, benieuwd hoe het allemaal gaat lopen. Zou mooi zijn als er wat partijen samen moeten werken die niet zo'n ontzettende grote verschillen hebben en de politiek kunnen veranderen
 

Joost

Well-known member
Dat doe ik zelf.
Er zijn tot nu toe 638.831 stemmen voor D66 geteld, voor 10 zetels betekent dat 63.883,1 stemmen per zetel.
Om daaroverheen te komen voor 25 zetels zijn er 1.597.077,5 stemmen nodig. Er zijn tot nu toe 1.595,568 stemmen voor GL-PvdA geteld, dus komen ze 1.510 stemmen tekort voor de 25e zetel.
Voor 38 zetels zijn er 2.427.557,8 stemmen nodig. Er zijn tot nu toe 2.425.831 stemmen voor de PVV geteld, dus komen ze 1.727 stemmen tekort voor de 38e zetel.
Ja21 staat op 70.000 stemmen, die halen de kiesdrempel ook maar net.
 

De Wolf

Well-known member
Deel van het probleem is dat de mensen die hierin benoemd worden al jaren stemmen op partijen die juist hun situatie verslechteren. De genoemden problemen zijn grotendeels sociale problemen, geen rechtse problemen. En dan zijn er voldoende alternatieven om op te stemmen met plannen die wel te realiseren zijn.
Ik denk dat Wilders een hoop te danken heeft aan een twijfelende Omtzigt.
 

Jacco

Well-known member
Wilders krijgt dus eindelijk de kans om problemen op te lossen in plaats van te benoemen. Ben benieuwd hoe lang hij dat volhoudt en wie de schuld van de mislukking krijgt.
 

De Wolf

Well-known member
Misschien dat die gasten een keer moeten verdiepen in wat Fascisme echt is. PVV is gewoon populisme.
 

Friesland

Well-known member
De volgende cijfers zijn nog niet opgenomen in de totaaluitslag
* Amsterdam (15% zou nog geteld moeten worden,, dat zou zo'n 63.000 stemmen zijn)
* Briefstemmen buitenland (er zouden minimaal 60.000 stemmen zijn uitgebracht, deze worden maandag geteld)
* Bonaire (in 2021 waren het er ongeveer 3.000)
* Purmerend (2% zou nog geteld moeten worden, dat zou zo'n 1.100 stemmen zijn, deze zijn intussen al wel geteld)
* Statia (in 2021 waren het er 639)
* Saba (in 2021 waren het er 450)

Het blijft dus tot maandag onduidelijk wie de laatste zetel krijg: D66, GL-PvdA of PVV.
 
Bovenaan