Schaken

erka

Well-known member
En Carlsen wint weer, weer geblunder van Nepo, en blijft wereldkampioen.
Nou is het makkelijk om te praten over blunders op dit niveau maar toch heeft Nepo er te veel gemaakt. Totaal kansloos. Wat Giri inderdaad zegt: out of proportion. Verschil te groot.
 

erka

Well-known member
Nu is het WK Blitz aan de gang. Alle toppers doen mee. Live op Chess24 en op Youtube. Zojuist Carlsen voor het eerst verloren. Maar nog een heleboel wedstrijden te gaan.
edit: en hij verliest weer.
 
Laatst bewerkt:

erka

Well-known member
Vachier-Lagrave wint het WK snelschaken na een tie-break met de Pool Duda, na 21 reguliere ronden waren er 3 potjes in de barrage nodig. Carlsen werd slechts 11e. Giri werd 15e, Jorden van Foreest 41e en Lucas van Foreest 111e.
 

erka

Well-known member
Na 9 van de 13 ronden Wijk aan Zee is Carlsen eerste met 6,5 punten. Giri doet het na een aarzelend begin uitstekend en heeft inmiddels 6 punten en staat 2e. Vandaag won hij voor de 4e keer op rij (inclusief 1x reglementair, maar toch). Erg sterk in dit supertoernooi.
 

erka

Well-known member
Volgen mensen hier Jan Gustafsson nog? Ik weet dat Jamel wel eens keek. Hij geeft nu commentaar op Wijk aan Zee op internet bij Chess24.
Gisteren deed hij een stuk in behoorlijk vloeiend Nederlands, tot totale verrassing van alle kijkers.
 

Jamel

Administrator
Forumleiding
Volgen mensen hier Jan Gustafsson nog? Ik weet dat Jamel wel eens keek. Hij geeft nu commentaar op Wijk aan Zee op internet bij Chess24.
Gisteren deed hij een stuk in behoorlijk vloeiend Nederlands, tot totale verrassing van alle kijkers.
Haha ja, Jan heeft een talenknobbel. Spreekt meerdere talen vloeiend.
 

erka

Well-known member
Ik vind dat commentaar samen met Peter Svidler trouwens een genot om naar te kijken. Svidler is een Rus die totaal verengelst is, verslaafd aan cricket en ontzettend kalm en rustig commentaar geeft. Svidler is ook nog stukje sterker dan Jan en dat zie je wel terug in hoe snel hij dingen doorziet.
Paar weken terug was Jan een koppel met Peter Lekö (ook een serieuze topper) maar die was compleet hyper. Dat was minder.
 

Jamel

Administrator
Forumleiding
Ik vind dat commentaar samen met Peter Svidler trouwens een genot om naar te kijken. Svidler is een Rus die totaal verengelst is, verslaafd aan cricket en ontzettend kalm en rustig commentaar geeft. Svidler is ook nog stukje sterker dan Jan en dat zie je wel terug in hoe snel hij dingen doorziet.
Paar weken terug was Jan een koppel met Peter Lekö (ook een serieuze topper) maar die was compleet hyper. Dat was minder.
Jep, helemaal mee eens. Chess24 content is echt m'n guilty pleasure. Ik ben totaal geen schaaktalent. Ik ken de basisregels uiteraard, maar zou bijvoorbeeld geen enkele opening kunnen benoemen. Maar een uurtje voor het slapen een banter blitz sessie of inderdaad zo'n toernooi met commentaar kijken, geeft me rust in m'n hoofd.
 

erka

Well-known member
Ik kijk het vaak even na het werk. Ik heb zelf een tijdje actief geschaakt (ook bij een club) en kwam toen tot een rating van ca. 1800 max. Als ik nu zou spelen zal dat enorm gezakt zijn naar 1600 zo'n beetje. Speel nog wel eens een potje online op Lichess en daar zit ook op 1600 in blitz.
Wat ik zeg, hoe snel zij dingen doorzien. Die zie ik meestal totaal niet. Enkele openingen lukken wel aardig, maar dat is ook het makkelijkst want te leren. De rest is vooral inzicht en talent. En schaakpuzzels oplossen helpt ook.
 

erka

Well-known member
Dikke rel in de schaakwereld. Carlsen verloor op het toernooi in St. Louis van ene Niemann. Deze Niemann heeft al een enigszins dubieus verleden. Carlsen is daarna uit het toernooi gestapt en heeft een nogal bijzondere tweet geplaatst:


Daarmee mogelijk suggererend dat Niemann heeft gecheat en cheaten is een doodzonde in het schaken. Aantal andere topgrootmeesters bemoeien zich er ook mee en kiezen allemaal de kant van Carlsen.
 

Deathprod

Active member
Het topic kwam ook nog langs op het jeugdjournaal. Op het laatst zei de presentatrice "...of misschien ergens anders in?"
Gehint op de "Anal Beads theory" :LOL:
 

JMD

Well-known member
Ja, zoiets kwam ik ook al ergens tegen. Ik vraag me alleen af hoe je daar dan voordeel van kan behalen. Je kan niet praten, dus je kan ook niet zeggen: 'moet ik paard B1 -> C3 doen en dat dat ding dan trilt...
 

Deathprod

Active member
Die matches werden online live uitgezonden. Dus je hebt dan iemand die dat volgt met een engine en daarna de juiste posities doorgeeft via morse code bijvoorbeeld.
 

Kralinger

Administrator
Forumleiding
Vergeet niet dat spelers op dat niveau niet heel veel nodig hebben. Ze kunnen bijvoorbeeld een signaal krijgen als er op dat moment een combinatie mogelijk is die voordeel oplevert. Als je dat niveau hebt en weet dat er iets in die bepaalde positie te halen is, dan kan je ook wel uitvogelen wat het precies is.
 

erka

Well-known member
Niemann (en niet niemand) eist nu 400 miljoen dollar schadevergoeding van oa Carlsen, Chess24 en Nakamura. Omdat zijn reputatie verwoest is, terwijl hij pas 19 is

Ik kan me er (los van het bedrag) wel wat bij voorstellen dat hij nu terugslaat. Al die beschuldigen hebben gemaakt dat iedereen denkt dat hij valsspeelt en hij niet meer wordt uitgenodigd voor lucratieve toernooien terwijl er geen objectief vastgesteld bewijs is.
 
Laatst bewerkt:

Batigoal

Well-known member
Niemand eist nu 400 miljoen dollar schadevergoeding van oa Carlsen, Chess24 en Nakamura. Omdat zijn reputatie verwoest is, terwijl hij pas 19 is.

Ik kan me er (los van het bedrag) wel wat bij voorstellen dat hij nu terugslaat. Al die beschuldigen hebben gemaakt dat iedereen denkt dat hij valsspeelt en hij niet meer wordt uitgenodigd voor lucratieve toernooien terwijl er geen objectief vastgesteld bewijs is.

Niemand eist een schadevergoeding?
 

Maasveld

Well-known member
Niemann (en niet niemand) eist nu 400 miljoen dollar schadevergoeding van oa Carlsen, Chess24 en Nakamura. Omdat zijn reputatie verwoest is, terwijl hij pas 19 is

Ik kan me er (los van het bedrag) wel wat bij voorstellen dat hij nu terugslaat. Al die beschuldigen hebben gemaakt dat iedereen denkt dat hij valsspeelt en hij niet meer wordt uitgenodigd voor lucratieve toernooien terwijl er geen objectief vastgesteld bewijs is.
400 miljoen, dat kan ook alleen maar een Amerikaan verzinnen he.
 
Bovenaan