RBC

Kralinger

Administrator
Forumleiding
RBC is kampioen geworden door met 6-1 van Virtus te winnen terwijl Antibarbari met 2-0 bij JEKA verloor. Er was een toeschouwersrecord (na de doorstart) van 1.352 toeschouwers aanwezig.
 
Laatst bewerkt:

Deathprod

Active member

Amateurclub wil weer betaald voetbal gaan spelen: 'Begint met businessclub'​

Profvoetbalclub RBC Roosendaal werd twaalf jaar geleden failliet verklaard en moest helemaal opnieuw beginnen in de kelder van het amateurvoetbal. Na weer een promotie speelt de ploeg nu in de eerste klasse, maar dat is voor veel clubmensen nog niet genoeg. Zo wil commerciële man Hans van der Ende terug naar het betaald voetbal en haalt sponsor na sponsor binnen.


Reünie RBC maakt verlangen naar terugkeer profvoetbal los: 'Ik geloof in die droom'​

Een duik in het verleden, maar met een knipoog naar de toekomst. Wie weet wel weer in het profvoetbal. Dat is het gevoel woensdagavond in het stadion van RBC Roosendaal. Een echte reden voor een reünie en een wedstrijdje met de promotiehelden uit het seizoen 1999-2000 is er niet, maar soms is het tijd om gewoon nog eens stil te staan bij het verleden. En dus zijn de tribunes gevuld met zo'n tweeduizend toeschouwers.

 

Pieros

Active member
Zou mooi zijn als ze weer terug kunnen keren. Kunnen ze ook de initiatieven nemen bij Haarlem en Veendam.
 

JMD

Well-known member
Zou mooi zijn als ze weer terug kunnen keren. Kunnen ze ook de initiatieven nemen bij Haarlem en Veendam.
Bij Haarlem is er nog steeds een groepje bezig met de terugkeer. Kan in de categorie 'kansloos' worden gezet... Haarlem gaat nooit meer terugkomen. Bij Veendam is volgens mij het stadion al niet eens meer overeind (bij Haarlem alleen nog de hoofdtribune)
 

Kralinger

Administrator
Forumleiding
Bij Haarlem is er nog steeds een groepje bezig met de terugkeer. Kan in de categorie 'kansloos' worden gezet... Haarlem gaat nooit meer terugkomen. Bij Veendam is volgens mij het stadion al niet eens meer overeind (bij Haarlem alleen nog de hoofdtribune)
De Langeleegte staat nog steeds grotendeels overeind en wordt nog steeds gebruikt voor amateurvoetbal. Er zijn recent ook jeugdinterlands gespeeld.

Het verschil tussen RBC enerzijds en Haarlem/Veendam anderzijds is m.i. dat Haarlem en Veendam gewoon niet levensvatbaar waren. Haarlem kwam bijna niemand meer op af, Veendam had het bedrijfsleven niet om ze te steunen. RBC heeft voor het faillissement altijd een voor eerste divisie-begrippen prima aanhang gehad en Roosendaal is groot genoeg met genoeg bedrijfsleven om een BVO in stand te houden. RBC is dan ook puur door wanbeleid kapot gegaan (natuurlijk was er in Haarlem en Veendam ook wanbeleid, maar dat was niet het enige probleem daar). Daarom hebben ze ook best de kans om nog redelijk wat te groeien als ze het goed aanpakken. Of ze weer de eerste divisie halen weet ik niet, maar Tweede Divisie lijkt me toch zeker mogelijk op niet al te lange termijn.
 

JMD

Well-known member
Vwb Haarlem heb je idd helemaal gelijk, het doet mij (als geboren Haarlemmer) pijn om te zeggen, maar idd: de gemiddelde Haarlemmer zit liever in de schouwburg dan bij de plaatselijke FC. En nu er steeds meer Amsterdammers naar Haarlem vluchten (nog iets goedkopere huizen) wordt de kans dat er aanhang voor de Roodbroeken ontstaat steeds kleiner, want al die 'nieuwen' zijn van oorsprong Ajacied
 

gevegt

Well-known member
Vwb Haarlem heb je idd helemaal gelijk, het doet mij (als geboren Haarlemmer) pijn om te zeggen, maar idd: de gemiddelde Haarlemmer zit liever in de schouwburg dan bij de plaatselijke FC. En nu er steeds meer Amsterdammers naar Haarlem vluchten (nog iets goedkopere huizen) wordt de kans dat er aanhang voor de Roodbroeken ontstaat steeds kleiner, want al die 'nieuwen' zijn van oorsprong Ajacied
Heb je het nu over Eef de Kip?
 

JMD

Well-known member
Heb je het nu over Eef de Kip?
Nee, die woont er al langer (maar is natuurlijk wel Ajacied).
Maar feit is dat er in Haarlem steeds meer Amsterdammers komen wonen. Vooral jongeren die aan een gezin willen beginnen en niet op 3-hoogachter willen wonen in Amsterdam, en Haarlem ligt dan heel dichtbij... Mijn school staat net buiten het centrum van Haarlem, ik werk er nu 12 jaar (oke, 3 jaar weggeweest tussendoor) en het aantal leerlingen met Amsterdamse roots is in die periode echt flink toegenomen.
 

gevegt

Well-known member
Nee, die woont er al langer (maar is natuurlijk wel Ajacied).
Maar feit is dat er in Haarlem steeds meer Amsterdammers komen wonen. Vooral jongeren die aan een gezin willen beginnen en niet op 3-hoogachter willen wonen in Amsterdam, en Haarlem ligt dan heel dichtbij... Mijn school staat net buiten het centrum van Haarlem, ik werk er nu 12 jaar (oke, 3 jaar weggeweest tussendoor) en het aantal leerlingen met Amsterdamse roots is in die periode echt flink toegenomen.
Ik begrijp het nog niet helemaal, heb je een eigen school in Haarlem?
 
  • Haha
Waarderingen: JMD

bqandy

Well-known member
De Langeleegte staat nog steeds grotendeels overeind en wordt nog steeds gebruikt voor amateurvoetbal. Er zijn recent ook jeugdinterlands gespeeld.
Ja klopt vorige maand tegen Zweden O-18. Tegenwoordig heet De Langeleegte het Henk Nienhuisstadion naar de inmiddels overleden oud speler van Veendam.
Het is nu een zogeheten leer-sportpark met het stadion als hoofdgebouw. Alleen de staantribunes achter de doelen zijn gesloopt. De rest staat overeind. Derdeklasser Veendam 1894 is de vaste bespeler van het stadion. Er is daar onder meer ook een wielerclub en ze hebben de baan zodanig neergelegd dat de finish voor de tribunes mogelijk is.
Dat is mogelijk, omdat er behoorlijk wat loopruimte is tussen de tribune en het veld. (Ik heb er indertijd een paar potjes gezien tegen o.m. MVV, TOP Oss en AGOVV).
Maar er was inderdaad geen financiële basis voor een profclub, alhoewel er ook belachelijke hoge salarissen aan sommige spelers werden betaald. Op de achtergrond was een geldschieter die vaak de tekorten dekte. Toen die overleed was het einde verhaal. Men poogde nog een doorstart te maken in de hoofdklasse, maar zelfs op dat niveau kon geen sluitende begroting gemaakt worden. Of misschien was het wel onwil. Wie zal het zeggen.
 
Bovenaan