Pyeongchang 2018

Mommiej

Well-known member
gemengd curling? Neem aan dat dan alleen de mannen stenen gooien en de vrouwen louter mogen vegen
 

JMD

Well-known member
Wat is er nu zo mooi aan de massastart die op de spelen komt en nog totaal niet leeft?

Het moet allemaal sneller en attractiever en spectaculairder. Zo kan je ook de toevoeging van de Big Air zien.

SNap alleen niet dat ze die 500m nu weer in 1x gaan doen. Je kan makkelijk alle 500m's op 1 dag rijden (2x d, 2x h), dan ben je echt niet langer onderweg dan met 14 ritten 5 km.
 

Friesland

Well-known member
Interessant artikel op nos.nl

Snowboarder Reiter begint rechtszaak tegen IOC


Snowboarder Justin Reiter stapt naar de rechter in Zwitserland om het onderdeel parallel slalom weer op de Olympische kalender te krijgen. In juni maakte het IOC bekend dat de parallel slalom bij het snowboarden in 2018 niet meer op de kalender van de Winterspelen staat. De atleet zegt dat het Internationaal Olympisch Comit? volgens de eigen reglementen een olympisch onderdeel niet kan afschaffen drie jaar voor de eerstvolgende Spelen.

Nicolien Sauerbreij, olympisch kampioen in 2010 op de parallel reuzenslalom, juicht de stap van Reiter toe: ?Het is hoog tijd dat een atleet opstaat en zegt: "Genoeg is genoeg." Het is ook raar. De parallel slalom was vorig jaar voor het eerst bij de Olympische Spelen en nu stoppen ze er al weer mee. Dat getuigt niet echt van visie. Er wordt niet naar atleten geluisterd, alleen naar de bonden.?

De Amerikaan Reiter won in 2013 zilver bij de WK en nam deel aan de Winterspelen in Sochi. Dat hij de Winterspelen haalde was bijzonder want het jaar voor de Spelen leefde hij uit geldgebrek in zijn auto. De Winterspelen liepen uit op een deceptie, hij werd gediskwalificeerd.

Het is voor het eerst dat een atleet een proces aanspant tegen de IOC omdat een heel onderdeel van een sport van de kalender wordt gehaald. Reiter is een crowdfundingcampagne gestart om de rechtszaak te kunnen betalen. De rechtszaak is in Zwitserland omdat daar het IOC zetelt.

Zondemeer is het vreemd om onderdelen van het Olympisch winterprogramma te halen. Tervergelijking: de zomerspelen hebben ongeveer 300 onderdelen, terwijl er bij de winterspelen maar +/- 100 zijn, terwijl de spelen ongeveer even lang duren. Dat kan toch best naar 150, bijvoorbeeld. Het verschil in aantal onderdelen en de beschermde status wekt in ieder geval de indruk dat het IOC de winterspelen hoger aanslaan dan de zomerspelen.
 

JMD

Well-known member
Interessant artikel op nos.nl



Zondemeer is het vreemd om onderdelen van het Olympisch winterprogramma te halen. Tervergelijking: de zomerspelen hebben ongeveer 300 onderdelen, terwijl er bij de winterspelen maar +/- 100 zijn, terwijl de spelen ongeveer even lang duren. Dat kan toch best naar 150, bijvoorbeeld. Het verschil in aantal onderdelen en de beschermde status wekt in ieder geval de indruk dat het IOC de winterspelen hoger aanslaan dan de zomerspelen.

Die laatste zin begrijp ik niet.
 

Maasveld

Well-known member
Ja of er zijn gewoon minder wintersporten.

EDIT: Daarbij kun je met wintersporten vaak maar 1 onderdeel per dag doen, omdat de wedstrijdlocaties veel meer onderhoud nodig hebben.
 
Laatst bewerkt:

Friesland

Well-known member
Ja of er zijn gewoon minder wintersporten.

Het gaat om de voorwaarden die het IOC stelt. Een van die voorwaarde is dat een sport/onderdeel enkel aan het winterprogramma toegevoegd kan worden als het op ijs of sneeuw plaats vindt, dat zijn er inderdaad niet veel. Dat is wat ik hierboven de "beschermde status" noem, die geldt voor de winterspelen.

IJs- en sneeuwsporten (~100 onderdelen) kunnen niet op de zomerspelen, watersporten (~90 onderdelen) kunnen niet op de winterspelen. Dan hou je dus ~210 onderdelen over die op het programma van de zomerspelen staan, maar, klimatologisch, op best op het programma van de winterspelen zou kunnen staan, dan denk ik met name aan binnensporten (~140 onderdelen). Stel dat je die allemaal naar de winterspelen zou verplaatsen, dan is de verhouding opeens 160 - 240 ipv 300 - 100, wat betekent dat er opeens veel ruimte is voor nieuwe onderdelen/sporten voor de zomerspelen. Het programma van de zomerspelen is vol, het programma van de winterspelen is "vol".
 

Joost

Well-known member
Het gaat om de voorwaarden die het IOC stelt. Een van die voorwaarde is dat een sport/onderdeel enkel aan het winterprogramma toegevoegd kan worden als het op ijs of sneeuw plaats vindt, dat zijn er inderdaad niet veel. Dat is wat ik hierboven de "beschermde status" noem, die geldt voor de winterspelen.

IJs- en sneeuwsporten (~100 onderdelen) kunnen niet op de zomerspelen, watersporten (~90 onderdelen) kunnen niet op de winterspelen. Dan hou je dus ~210 onderdelen over die op het programma van de zomerspelen staan, maar, klimatologisch, op best op het programma van de winterspelen zou kunnen staan, dan denk ik met name aan binnensporten (~140 onderdelen). Stel dat je die allemaal naar de winterspelen zou verplaatsen, dan is de verhouding opeens 160 - 240 ipv 300 - 100, wat betekent dat er opeens veel ruimte is voor nieuwe onderdelen/sporten voor de zomerspelen. Het programma van de zomerspelen is vol, het programma van de winterspelen is "vol".

Gevoelsmatig klopt dat van geen kant.

De Winterspelen zijn van oudsher een aanvulling op de Olympische Spelen om ook sporten die enkel in de winter plaats kunnen vinden dezelfde bijzondere status te geven. Daaruit vloeit het criterium dat alleen sneeuw en ijssporten op de Winterspelen worden beoefend.
 

JMD

Well-known member
Heb even opgezocht: volleybal is in 1964 toegevoegd, basketbal in 1936, handbal in 1936 (eenmalig, daarna vanaf 1972 vast). Toen was er dus al sprake van Zomer- en Winterspelen en is er dus een beslissing genomen om die sporten aan de Zomerspelen toe te voegen. Wat ergens natuurlijk een beetje vreemd is, want die sporten worden over het algemeen niet in de zomerperiode gespeeld (wie gaat er in de zomer nou binnen sporten). Idem met bv tafeltennis en badminton.

En die definitie dat wintersporten op ijs of sneeuw moeten is natuurlijk ooit door de IOC bedacht en kan dus weer losgelaten worden.

Het komt op mij logischer over als dit soort sporten allen naar de winter gaan, maakt de verdeling ook beter.
Maar goed, dat zal wel niet gebeuren, dus zitten we volgend jaar weer een supervol programma te bekijken, ook niet verkeerd. De Winterspelen zijn eigenlijk vrij 'leeg'. Ik had vorig jaar vrij tijdens de 2e week van de Spelen, en heb alles gekeken en nog had ik tijd voor andere dingen. In Londen heb ik 2 weken lang alles gekeken en had ik echt geen tijd over....
 

Friesland

Well-known member
Gevoelsmatig klopt dat van geen kant.

De Winterspelen zijn van oudsher een aanvulling op de Olympische Spelen om ook sporten die enkel in de winter plaats kunnen vinden dezelfde bijzondere status te geven. Daaruit vloeit het criterium dat alleen sneeuw en ijssporten op de Winterspelen worden beoefend.

Sinds de winterspelen niet meer in hetzelfde jaar worden gehouden kun je moeilijk zeggen dat het een aanvulling is. Verder zeg ik dat de IOC de regel in stand houdt, maar het is de AIOWF die de regel in stand houdt. De wintersportbonden weten natuurlijk ook wel dat de regel heel gunstig voor hen is, met 100 onderdelen in twee weken voor de winterspelen tegen 300 onderdelen in twee weken voor de zomerspelen, maximale aandacht voor de winterspelen, dus.
 

JMD

Well-known member
Volgens mij beslist het IOC alles over de Spelen en heeft het AIOWF (de overkoepelende wintersportorganisatie??) daar niks over te vertellen. Elke wereldsportbond heeft de voorzitter in het IOC zitten, dus ze hebben natuurlijk wel wat te zeggen, maar echt niet genoeg om dit tegen te houden.
 

Sensini

Active member
Basketbal was bij de eerste editie een buitensport.

Handbal ook (met elftallen i.p.v. zeventallen):
542427579-olympische-spiele-1936-in-berlin-handball-gettyimages.jpg


In 1920 was er ijshockey op de "Zomerspelen", alhoewel je toen natuurlijk nog geen Winterspelen had.

Ik kan me vaag herinneren dat er (in de jaren '80 denk ik) idee?n zijn geweest om voetbal te verplaatsen van de Zomer- naar de Winterspelen, maar ik kan er niks meer van terugvinden.
 
Bovenaan