Joost on tour

Joost

Well-known member
Daar ben ik pas veel later mee begonnen. Eigenlijk toen ik ook buitenlandse duels ging bezoeken.

Deze lijst is gebaseerd op mijn excelfile met bezochte wedstrijden. Ik heb tussen 1996 en 2002 oefenduels bezocht van Roda die er niet in staan omdat ik de datum, plaats en tegenstander niet meer weet. Verder is die wel voor 99% correct.

Vroeger kocht ik nog losse kaartjes bij Roda, die heb ik allemaal bewaard. Daarna in de jaren met seizoenkaart miste ik zo goed als nooit iets. En als we dan niet konden dan bleef het duel me wel bij qua uitslag. De 6-2 tegen Heerenveen en 8-2 tegen AZ heb ik bijvoorbeeld niet live gezien.
 

Joost

Well-known member
Zoals ik in het vorige topic Joost on Tour al aangaf, ik ga niet alleen naar voetbal maar zie ook andere sporten. Ijshockey is daarbij favoriet en de Smoke Eaters uit Geleen is de lokale en dus gelijk ook favoriete club.

Momenteel zijn er problemen met de ijsvloer in Geleen waardoor het eerste thuisduel afgelast werd. Het tweede, vorige week, werd in Aken afgewerkt en die moest ik helaas laten schieten. Vandaag werd er gespeeld in Maaseik en dat is waarschijnlijk de laatste thuiswedstrijd op vreemde bodem.

De ijshal in Maaseik is niet berekend op grote hoeveelheden toeschouwers dus er konden maar ongeveer 300 mensen naar binnen. Je kunt om zo'n baan toch veel meer mensen kwijt zou je zeggen maar binnen bleek waarom. Enkel aan een van de korte zijdes konden mensen staan omdat de lange zijden geblokkeerd werd door officials en strafbanken aan de ene zijde, en de dug outs aan de andere zijde.

Het was dus een Spartaans geheel waar mensen op tafels, losse pallets en containers stonden om iets van het spel te zien. Het zicht werd ook nog belemmerd door netten aangezien er geen plexiglas boarding was.

Voor dit seizoen zijn de Nederlandse en Belgische competitie samengegaan en spelen 16 teams in 2 groepen om de titel. De tegenstander van Eaters had tweemaal nipt verloren dus ik was benieuwd wat ze konden, die Turnhout Tigers (vroeger White Caps)

Al binnen 70 seconden bleek het klasseverschil enorm en stond het 2-0 voor Eaters. Turnhout kwam er niet aan te pas en na de eerste periode was het 6-0. Na 16 minuten moesten er drie Turnhouters naar de strafbank en weigerde de klok dienst. Een hoop overleg en na bijna tien minuten gingen we verder. Die klok werd even later weer aan de praat gekregen.

In de pauze tussen de eerste en tweede periode hield de zamboni het na 1 rondje voor gezien. Kapot. Weer koortsachtig overleg tussen officials en besloten werd de restanten van het ijs van het ijs te scheppen en verder te gaan. Bij Turnhout hadden ze het echter wel gezien, die weigerden verder te spelen en dus was kon iedereen na een merkwaardige avond weer naar huis.

22255462055_db81b6d051_b.jpg


21634440783_7b1b5bb810_b.jpg


22265938201_65be5a991c_b.jpg
 

JMD

Well-known member
Wat ik me altijd afvraag is of je als ijshockeytoeschouwer die puck nog een beetje kan zien...

Op TV kan ik soms niet volgen waar de puck is.
 

Joost

Well-known member
Wat ik me altijd afvraag is of je als ijshockeytoeschouwer die puck nog een beetje kan zien...

Op TV kan ik soms niet volgen waar de puck is.

Op TV ben je afhankelijk van de beweging van de camera waardoor je soms de orientatie kwijtraakt. Live is het een stuk makkelijker te volgen. Je zult ook live de puck niet de hele tijd zien, zeker met die boarding, en zaterdag was het echt dramatisch.
 

Joost

Well-known member
Vanavond weer eens naar Eerste Provinciaal Limburg gegaan. KVK Beringen stond al tijden op de verlanglijst en dat koploper Helson te gast was bleek een extra bonus.

Helson is de combinatie van Helchteren en Sonnis en dat ligt niet erg ver van Beringen. Helson promoveerde in 2013 naar 1e provinciaal, KVK Beringen in 2011. Beide waren eigenlijk alleen bezig met erin te blijven de afgelopen seizoenen maar dit jaar is het anders. Helson verloor vorige week voor het eerst en heeft een behoorlijke marge bovenaan. Beringen is de laatste weken de middenmoot ontstegen en staat derde.

KVK Beringen is overigens de fusie tussen het ooit roemruchte FC Beringen en Vigor Beringen. Al is het vooral een voortzetting van Vigor Beringen.

Vanwege een onverwachte file en omdat er om 19:56 werd afgetrapt miste ik de eerste paar minuutjes maar daarna was het genieten. Beringen was van zins om de koploper pijn te doen en viel hartstochtelijk in moordend tempo aan. Helson bleek vooral enorm sterk in de omschakeling en scoorde al binnen het kwartier tweemaal.

Beringen bleef aanvallen maar echt in de problemen kwam Helson niet. Tot vlak na rust toen een onbeholpen overtreding de bal op de stip bracht. Onderkant lat stuiterde de bal eruit maar de rebound werd wel ingekopt. Halverwege de tweede helft was er weer zo'n gave uitval van Helson en het was 1-3.

Met de marge van twee en de steeds wegtikkende tijd vervloog ook de hoop van Beringen. Helson kreeg een enorme mogelijkheid op 1-4 maar miste die. In de echte slotfase viel wel plots 2-3 zodat de slotminuten toch nog spannend werden maar het bleef bij 2-3.

De Motbeemden is een verrassend leuk terrein met een gecombineerde zittribune en indoorbusinessseats aan de ene zijde, geflankeerd door enkele staantreden. Aan de overzijde de erg grote, hoge kantine met drie staantribunes.

Dat was 14 op 16 in 1e provinciaal. Enkel nog naar de Moedige Duivels uit Halen en Zepperen-Brustem. De planning is om eerst naar Halen te gaan en in het voorjaar naar Zepperen-Brustem. Dat zal gepaard gaan met een bezoek aan de pizzeria in Mechelen-Bovelingen vooraf. Jullie zijn natuurlijk allen van harte uitgenodigd om dat festijn bij te wonen.
 

zwammy

Well-known member
Haha, ik hou van slecht voetbal Joost maar Belse amateurs :wtf: Wel een leuke wedstrijd zo te lezen.
 

Joost

Well-known member
Haha, ik hou van slecht voetbal Joost maar Belse amateurs :wtf: Wel een leuke wedstrijd zo te lezen.

Als die gasten amateur zijn dan vreet ik een bezem.

Bij Beringen en Helson valt een goede boterham te verdienen. Misschien niet helemaal wit maar je mag aannemen dat die spelers enkel nog een bijbaantje nodig hebben.
 

Joost

Well-known member
Hoe veel man stonden daar ongeveer langs de lijn, Joost?

In Beringen ongeveer 600 was mijn schatting. Echt verrassend druk voor 1e Provinciaal.
Ik ben ook wel eens bij een eindrondewedstrijd in Termien geweest, ook 1e provinciaal, waar het niet boven de 100 uitkwam.
 

zwammy

Well-known member
Klopt, zoon van een oud collega voetbalt bij Kapelle, krijgt ook goed betaald. Maar dat wil niet zeggen dat het een hoger niveau is als amateurs. Bij vv Gestel betalen ze ook :D
 

erka

Well-known member
Wat is ongeveer het spelniveau in 1e Provinciale eigenlijk?

Het is het 5e niveau van Belgi?. Ons vijfde niveau is Eerste Klasse. Is het daarmee vergelijkbaar?
 

Joost

Well-known member
Wat is ongeveer het spelniveau in 1e Provinciale eigenlijk?

Het is het 5e niveau van Belgi?. Ons vijfde niveau is Eerste Klasse. Is het daarmee vergelijkbaar?

Het voetbal is volstrekt anders in Belgi? dus ik vind dat moeilijk te vergelijken. Ik denk dat het niveau per provincie heel erg verschilt, dat kun je ook zien aan de promovendi uit de verschillende provincies. Die uit Luxemburg en Namen degraderen vaak direct weer uit 4e klasse. Alles staat en valt ook met voldoende financi?n.

Mijn gevoel zegt dat 1e provinciaal Limburg redelijk te vergelijken is met de Hoofdklasse. Als je meegaat naar Zepperen-Brustem kun je zelf oordelen, als extraatje kunnen we nog over de Luiksesteenweg rijden, beter bekend als de route d'amour.

Pizza, bijna blote dames langs de route en bier langs de lijn. Ik verwacht dat ik een bus moet huren.
 

Joost

Well-known member
Ik heb nogal veel zin in het volgende weekend Engeland;

Exeter City v Liverpool
Bath City v Maidenhead
Chelsea v Scunthorpe
 
Bovenaan