Het Provincie 'maar toch vooral Limburg'-Topic

Joost

Well-known member
Hij was er nog niet in DVK 2.0 maar het wordt hoog tijd.

In de provinciehoofdstad lopen ze namelijk weer te rotzooien.

Allereerst de gedeeltelijke sluiting van de rechtbank in Maastricht. Heel de stad op zijn kop, de burgemeester op de barricade en zelfs de gouverneur springt in de bres. Het verhaal; er moeten rechtbanken dicht in Nederland om kosten te besparen. Limburg telt er nu 2, in Roermond en Maastricht. Wie het kaartje erbij neemt komt tot een eenvoudige conclusie. Roermond is de meest logische keuze aangezien de andere hoofdlocaties Breda en Den Bosch zijn. Ook financieel is het beter om Roermond tot hoofdlocatie te maken.

Dat ze in de hoofdstad iets zien verdwijnen en boos zijn is logisch maar als zelfs de Gouverneur (ex-wethouder te Maastricht) en de provinciale politiek zo de bocht uit gaan dan is er iets goed mis.

Daarnaast kwam vorige week weer kort een herindeling in de Oostelijke Mijnstreek ter sprake. Dat is al jaren een heet hangijzer maar wordt weer vooruitgeschoven. Ze zijn namelijk in Maastricht weer te bang dat er een te grote plaats ontstaat die machtiger wordt dan zij zelf...
 

Fabian

Active member
Mooie plaats Maastricht. Dit in tegenstelling tot de rest van Limburg. Wat dat betreft zijn ze niet in te halen. Ik kom er ook graag.
 

Max

Administrator
Forumleiding
De enige plaats in Limburg die serieus wordt genomen in Nederland.
 

erka

Well-known member
Daarnaast kwam vorige week weer kort een herindeling in de Oostelijke Mijnstreek ter sprake. Dat is al jaren een heet hangijzer maar wordt weer vooruitgeschoven. Ze zijn namelijk in Maastricht weer te bang dat er een te grote plaats ontstaat die machtiger wordt dan zij zelf...

Maastricht is ook vrij klein. Het heeft wel een grote naam maar qua inwoners is het maar 120.000....
 

Fabian

Active member
Ik vind de openingspost een vatje frustratie. Is het zo belangrijk om je af te zetten tegen Maastricht?
 

Janssen

Well-known member
Waarom zou Parkstad of wat voor een plaats in de Oostelijke Mijnstreek dan ook machtiger worden dan Maastricht? En wat is machtig?

De economische basis is waardeloos (in dat opzicht de minst vitale regio van het land). Het voorzieningenniveau is bedroevend. Veel te veel ouderen, weinig bedrijven/dienstverleners, weinig werk, nauwelijks ondernemerschap, een laag opleidingsniveau en dat alles krimpt eerder dan dat het groeit. Het is niks en het zal nooit wat worden.
 

Janssen

Well-known member
Ik vind de openingspost een vatje frustratie. Is het zo belangrijk om je af te zetten tegen Maastricht?

Bij de buren is het gras groener, dat levert automatisch frustratie op.

Ik vind Maastricht een geweldige stad. Met de mensen die er wonen heb ik minder, al woont de echte Maastrichtenaar al lang niet meer in Maastricht volgens mij. Het centrum is overgenomen door Holland.
 

Lord Flash

New member
Bij de buren is het gras groener, dat levert automatisch frustratie op.

Ik vind Maastricht een geweldige stad. Met de mensen die er wonen heb ik minder, al woont de echte Maastrichtenaar al lang niet meer in Maastricht volgens mij. Het centrum is overgenomen door Holland.

Nog wel redelijk in bepaalde wijken zoals Malberg of Wittevrouwenveld, maar dat zijn toch plekken waar je als normaal mens niet komt. Het centrum is inmiddels eerder internationaal/Duits dan Hollands.
 

Joost

Well-known member
Ik vind de openingspost een vatje frustratie. Is het zo belangrijk om je af te zetten tegen Maastricht?

In Maastricht hebben ze het idee dat ze dezelfde functie hebben als de steden Groningen en Utrecht voor hun provincie hebben. Door de veel te korte lijntjes tussen het gemeentehuis en het gouvernement komt de rest van de provincie er vaak bekaaid vanaf.

Waarom zou Parkstad of wat voor een plaats in de Oostelijke Mijnstreek dan ook machtiger worden dan Maastricht? En wat is machtig?

De economische basis is waardeloos (in dat opzicht de minst vitale regio van het land). Het voorzieningenniveau is bedroevend. Veel te veel ouderen, weinig bedrijven/dienstverleners, weinig werk, nauwelijks ondernemerschap, een laag opleidingsniveau en dat alles krimpt eerder dan dat het groeit. Het is niks en het zal nooit wat worden.

Dat het voorzieningenniveau bedroevend is begrijp ik niet en dat klopt volgens mij ook helemaal niet.

Ik citeerde vooral de krant van van de week. Je weet zelf ook dat de Gemeente Maastricht politiek gezien veel te veel macht heeft binnen het Provinciebestuur. Het is dus de gemeente Maastricht die vreest dat een fusie in Parkstad die regio (die dan 2 keer zo groot is als Maastricht) politiek teveel invloed krijgt. Je ziet dat nu ook weer in de discussie omtrent de rechtbank. Er is geen enkele reden waarom het Provinciebestuur de stad Maastricht zou moeten steunen, en t?ch doen ze het. Zeker nu er een Maastrichtse Gouverneur op het pluche zit. Bovens heeft overigens in het verleden al eerder zo'n coupe gepleegd toen L1 zou verhuizen naar Roermond.

De andere punten die je noemt zijn overigens grotendeels veroorzaakt door foute keuze in de provinciehoofdstad.
 

Mario

Well-known member
Had dit niet gewoon in het binnenland nieuwstopic gekund? Of gaan we voor elke provincie een apart topic openen?
 

Satyr

Administrator
Forumleiding
Gewoon die hele Oostelijke- en Westelijke Mijnstreek samenvoegen en het FC Limburg noemen. Heb je net zoveel gezeik als nu, maar dan wel lekker samengevoegd.
 

Janssen

Well-known member
Gewoon die hele Oostelijke- en Westelijke Mijnstreek samenvoegen en het FC Limburg noemen. Heb je net zoveel gezeik als nu, maar dan wel lekker samengevoegd.

Oost afstoten naar Duitsland lijkt me voor iedereen het beste.
 

Satyr

Administrator
Forumleiding
En West naar Vlaanderen. Laat je Vrijstaat Maastricht over voor de Walen.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Een andere provinciehoofdstad dan Maastricht. Je moet er maar op komen.
 
Bovenaan