Het degradatiespook

Jef400

Well-known member
Verbaasd mij dat Heerenveen nog in de race is voor Play offs. Hebben ze alleen niets te zoeken.
Dat vind ik met Utrecht en RKC ook al. De een is zo instabiel als een Borderliner. De ander wint even vaak als dat het verliest en staat toevallig 8e door de resultaten op de andere velden.
 

Jef400

Well-known member
Dat extra Europese ticket zou een mooi startschot zijn om te stoppen met playoffs voor Europa.

Gewoon de top 5 + bekerwinnaar (in de praktijk vaak de top 6) Europa in. Beloning voor een goede seizoen waarbij je bij de beste 33% hoort...
Waar mag ik tekenen?
 

De Wolf

Well-known member
Emmen is alleen in thuiswedstrijden goed. Nog maar drie keer verloren, heel vaak gelijk en uiteraard gewonnen van PSV.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Met dat speelschema zie ik Emmen en Excelsior niet veel punten meer halen. Dus even afwachten welke van de twee op 15 komt en welke op 16.
 

De Wolf

Well-known member
Dat gaat Excelsior gewoon redden

Emmen:

Heerenveen: 1
Twente: 1
AZ: 0
Feyenoord: 1
Utrecht: 0

Excelsior

Vitesse: 0
Feyenoord: 3
Heerenveen: 3
Fortuna: 0
Volendam: 1
 

Max

Administrator
Forumleiding
Ah, de immer makkelijk te voorspellen laatste rondes van het seizoen in kaart gebracht.

Met name clubs die de playoffs in gaan zoals FC Utrecht zullen inderdaad wel volle bak gaan.

Feyenoord die überhaupt nog maar één eredivisie duel heeft verloren met een trainer die werkelijk iedere wedstrijd serieus neemt zal ook wel verliezen bij een Excelsior.
 

JMD

Well-known member
De nummers 13 t/m 18 haalden allemaal punten dit weekend. Dat FC Volendam zou winnen van Cambuur zat er wel in, maar de zege van FC Emmen bij SC Heerenveen kwam onverwacht (althans voor mij ;) ). Hierdoor was het behaalde punt voor Vitesse en Excelsior eigenlijk niks meer waard en blijven beide clubs in de problemen. Cambuur verloor en FC Groningen werd gestaakt, en door de behaalde punten van de ploegen boven hen is het koord waaraan ze bungelen inmiddels dusdanig gerafeld dat er nog 1 klein touwtje overblijft. Volgend weekend is Cambuur er waarschijnlijk aan en voor FC Groningen duurt het misschien nog 1 weekje langer tot de bijl valt.

Hoe is de stand van zaken?
13) Vitesse 31 (-12)
14) FC Volendam 30 (-25)
15) FC Emmen 28 (-22)
16) Excelsior 28 (-39)
17) FC Groningen 17 (-31) (nog 1 duel in te halen)
18) SC Cambuur 16 (-39)

Het resterende programma (dikgedrukt = onderling duel, onderstreept = duel tegen top4-club):
Inhaal: FC Groningen - NEC
31: Fortuna Sittard - Vitesse, RKC Waalwijk - FC Volendam, Excelsior - Feyenoord, FC Emmen - FC Twente, Go Ahead - FC Groningen, SC Cambuur - FC Utrecht
32: Vitesse - SC Cambuur, FC Volendam - Sparta, SC Heerenveen - Excelsior, AZ - FC Emmen, FC Groningen - Ajax
33: Vitesse - FC Groningen, Go Ahead - FC Volendam, Excelsior - Fortuna Sittard, FC Emmen - Feyenoord, Sparta - SC Cambuur
34: Feyenoord - Vitesse, FC Volendam - Excelsior, FC Utrecht - FC Emmen, FC Groningen - Sparta, SC Cambuur - RKC Waalwijk

Kijken we dan per club:
Vitesse, nog 2 duels tegen concurrenten, nog 1 duel tegen top4
FC Volendam, 1 om 0
Excelsior, 1 om 1
FC Emmen, 0 om 2
FC Groningen, 1 om 1
SC Cambuur, 1 om 0

Kijk je naar de strijd om plek 16 dan zou je zeggen dat het nog vrij open is, maar op papier zou Vitesse toch wel veilig moeten zijn normaal gesproken, zij hebben nog twee resterende thuiswedstrijden tegen de ploegen die al zo goed als gedegradeerd zijn. 2 zeges daar zou toch veiligheid moeten betekenen. FC Emmen heeft verreweg het zwaarste programma en lijkt op papier de ploeg met de slechtste papieren omtrent plek 16. Als Excelsior en Volendam om plek 16 moeten strijden op de slotdag zullen zij dat in een onderling duel moeten doen.

Op papier verwacht je komende week weinig punten voor de onderste 6 ploegen, alleen Vitesse zou punten kunnen halen in Sittard normaal gesproken. Maar ja, wat is normaal....
 

Jacco

Well-known member
Emmen volgende week tegen Twente. Een van de beste thuisploegen tegen een van de slechtste uitploegen. Twente is bovendien zo goed als uitgespeeld. Emmen kan deze best winnen.
 

Joost

Well-known member
Ik zou het wel grappig vinden als Fortuna alsnog de play-offs moet spelen maar ik zie Emmen en Excelsior niet beide minstens 4 punten halen.
 

Simon

Administrator
Forumleiding
Het zou mij niet verkeerd uitkomen indien FC Volendam voorafgaand aan speelronde 34 minimaal 4 punten voor staat op plaats 16
 

JMD

Well-known member
FC Groningen en SC Cambuur zijn gedegradeerd dus die kunnen van dit lijstje af. De overige 4 ploegen die nog in aanmerking komen voor plek 16 verloren allemaal.

Hoe is de stand van zaken?
13) Vitesse 31 (-14)
14) FC Volendam 30 (-28)
15) FC Emmen 28 (-25)
16) Excelsior 28 (-41)

Het resterende programma (dikgedrukt = onderling duel, onderstreept = duel tegen top4-club):
32: Vitesse - SC Cambuur, FC Volendam - Sparta, SC Heerenveen - Excelsior, AZ - FC Emmen
33: Vitesse - FC Groningen, Go Ahead - FC Volendam, Excelsior - Fortuna Sittard, FC Emmen - Feyenoord
34: Feyenoord - Vitesse, FC Volendam - Excelsior, FC Utrecht - FC Emmen

Vitesse speelt nu 2 thuiswedstrijden tegen de al gedegradeerde ploegen, bij 2x winst zijn de Arnhemmers zeker van handhaving.
FC Volendam kan komende week een grote stap zetten, want de kans dat Emmen en Excelsior punten pakken lijkt klein, bij winst van de wijdbroeken staan zij 5 punten los. Het is voor Volendam ook van belang veilig te zijn voor de laatste speeldag, want anders komt er een do-or-dieduel met Excelsior. Ook Vitesse kan het niet op de slotdag aan laten komen, want op bezoek bij Feyenoord is ook lastig. Ja, Feyenoord is dan al kampioen, maar Feyenoord zal het seizoen niet af willen sluiten met een slecht resultaat in eigen huis. Gezien het programma lijkt FC Emmen me overigens de grootste kans te maken op plek 16.
 
Bovenaan