Financial Fair Play

Methone

New member
UEFA verbiedt Dinamo Moskou Europa in te gaan

Dinamo Moskou is door de UEFA uitgesloten van deelname aan Europees voetbal. De Russische club van Alexander B?ttner voldeed niet aan de Financial Fair Play-regels.

http://www.vi.nl/nieuws/uefa-verbiedt-dinamo-moskou-europa-in-te-gaan.htm

De regels zijn me toch nog steeds niet helemaal duidelijk geloof ik. Waarom komen Man. City en PSG weg met een boete, en wordt Dinamo uitgesloten voor Europees Voetbal?
 

Satyr

Administrator
Forumleiding
Ik vind het ook wel terecht dat traditieclubs als PSG, Man City en Chelsea bevooroordeeld worden. Dinamo Moskou, wie kent dat nou?
 

Methone

New member
Financial Fair Play-regels verder onder druk

Dankzij een uitspraak van een Brusselse rechter zijn de financi?le regels die de UEFA hanteert langzaamaan een hoofdpijndossier aan het worden voor de Europese voetbalunie. Die rechter heeft een door advocaat Jean-Louis Dupont, bekend van het Bosman-arrest in 1995, aangespannen zaak doorverwezen naar het Europese Hof van Justitie.
Dupont handelt daarbij in opdracht van spelersmakelaar Daniel Striani. De Belgische agent heeft namens enkele vakgenoten en fans van de Europese grootmachten Manchester City en Paris Saint-Germain een zaak aangespannen tegen de Financial Fair Play-regelgeving (FFP), het kindje van preses Michel Platini (foto). Omdat de Brusselse rechter geen uitspraak wilde doen, moet het Europese hof gaan bepalen of die regels (met daarbij horend de sancties) in strijd zijn met de fundamentele vrijheden op het gebied van vrije concurrentie, vrij verkeer van geld, de vrijheid tot investeren, vrij verkeer van werknemers en vrij verkeer van diensten.

Het FFP-systeem is door de UEFA vanaf medio 2011 stapsgewijs ingevoerd om onder meer de eerlijke concurrentie te bevorderen en dieprode cijfers bij clubs tegen te gaan. Een van de bepalingen daarbij is dat clubs over drie jaar niet meer dan 45 miljoen euro verlies mogen schrijven. Omdat PSG en City de regels in het verleden al overschreden werden die clubs gestraft met boetes van zestig miljoen euro en een inkrimping van de Champions League-selectie.

Opgeschort
Aanvankelijk zou de UEFA op korte termijn een tweede fase doorvoeren. Een van de hoofdpunten daarbij was het omlaag brengen van het maximale bedrag aan rode cijfers. Dat zou van 45 miljoen euro naar 30 miljoen euro teruggaan. Door de huidige doorverwijzing van de zaak-Striani naar het Europese Hof is de invoering van die vervolgfase opgeschort.

Die opschorting is niet alleen goed nieuws voor clubs als PSG en Manchester City, maar bijvoorbeeld ook voor Vitesse. Clubs die rond die kritieke grens bivakkeerden mogen nu immers vijftien miljoen extra aan rode cijfers schrijven, zonder dat er sancties volgen.

Namens de clubs is er al veel langer kritiek op het FFP-systeem. Daarop, en mogelijk met bovenstaande ontwikkelingen in zijn achterhoofd, liet Platini al weten na te denken over een versoepeling van de regels waarvan hij zelf een grote voorvechter was. Komende week zal de UEFA in Praag verder praten over het dossier.

Bom
Dat Dupont zich bemoeit met de zaak is voor de UEFA een teken aan de wand. De Belgische jurist legde in 1995 een bom onder het toenmalige transfersysteem met het zogeheten Bosman-arrest. Omdat het Europese Hof van Justitie destijds Dupont gelijk gaf hoefden clubs geen transfersom meer te betalen voor spelers die over een aflopende verbintenis beschikten. Ook werd destijds het maximale aantal buitenlanders per club opgeheven. Het Bosman-arrest zorgde zodoende voor een fundamentele verandering van de voetbalwereld.

Bron: VI
 

Eef de Kip

Well-known member
Een fundamentele verandering dat we nu alvast tot in de lengte der jaren weten waar de CL winnaar vandaan komt.
 

Joost

Well-known member
Wanneer een lidstaat zich niet aan een begrotingsafspraak houdt binnen de EU dan mag daar een boete op volgen van de EU. Maar wanneer voetbalclubs zich niet houden aan de regels van de UEFA dan mag er geen boete zijn?
 

Methone

New member
Een fundamentele verandering dat we nu alvast tot in de lengte der jaren weten waar de CL winnaar vandaan komt.

Ze zullen inderdaad met iets nieuws moeten komen om het weer wat eerlijker te maken, dit heeft weinig kans meer. Misschien toch maar aan de salarycap?
 

Max

Administrator
Forumleiding
Ik zie ook niet in waarom een sportief evenement niet financi?le reglementen mag bevatten.
 

ALenstra

Well-known member
Wanneer een lidstaat zich niet aan een begrotingsafspraak houdt binnen de EU dan mag daar een boete op volgen van de EU. Maar wanneer voetbalclubs zich niet houden aan de regels van de UEFA dan mag er geen boete zijn?

In de VI stond een tijdje geleden dat de sjeiks van Paris Saint Germain en Manchester City de FFP-boetes lachend aftikken.
 

Methone

New member
UEFA in beroep tegen opschorting Financial Fair Play

De UEFA legt zich niet neer bij de uitspraak van een Belgische rechter, die oordeelde dat de tweede fase van Financial Fair Play (FFP) moet worden opgeschort. De Europese bond gaat in beroep.
Aanvankelijk zou de UEFA op korte termijn een tweede fase van FFP doorvoeren. Een van de hoofdpunten daarbij was het omlaag brengen van het maximale bedrag aan rode cijfers. Maar volgens de Belgische rechter moet het Europese Hof van Justitie zich erover buigen en moeten de plannen tijdens de behandeling door dat gerechtelijke orgaan worden opgeschort.

De uitspraak is een overwinning voor advocaat Jean-Paul Dupont, die in opdracht van spelersmakelaar Daniel Striani de zaak aanhangig had gemaakt. Maar de UEFA vindt de rechterlijke uitspraak 'vreemd'.

'Wij zijn ervan overtuigd dat de FFP volledig in lijn is met de grondwet van de Europese Unie en dat het Hof van Justitie dat zal bevestigen’, meldt de UEFA dinsdag in een persbericht. Bij de Belgische rechter wordt beroep aangetekend om door te kunnen gaan. 'Door in beroep te gaan schorten we de beslissing van de rechtbank op en kan de UEFA van start gaan met de tweede fase van het plan omtrent de FFP', aldus de Europese voetbalbond.

Het FFP-systeem is door de UEFA vanaf medio 2011 stapsgewijs ingevoerd om onder meer de eerlijke concurrentie te bevorderen en dieprode cijfers bij clubs tegen te gaan.
Een van de bepalingen daarbij is dat clubs over drie jaar niet meer dan 45 miljoen euro verlies mogen schrijven. Omdat PSG en City de regels in het verleden al overschreden werden die clubs bestraft met boetes van zestig miljoen euro en een inkrimping van de Champions League-selectie.

Bron: VI

Vorige maand gaf Platini nog aan om de FFP te willen versoepelen omdat ze bij PSG veel klagen over het systeem.
In de eerste instantie vond ik het FFP een aardig idee, maar in de praktijk werkt het voor geen meter, alleen de kleine clubs die proberen een stap omhoog te maken zijn er de dupe van. Als kleine clubs niet mogen en kunnen investeren zal er nooit meer iets veranderen aan de top van het voetbal.
Bovendien hebben ze in Engeland een miljarden TV- deal gesloten, daar kan de rest van Europa moeilijk meer aan komen zonder externe investeringen.
 
G

Gast

Guest
Ze zullen toch nooit de clubs die het voetbal verpesten aanpakken, daar zijn de commerci?le belangen te groot voor.
 

Methone

New member
Tsja, zo'n salary cap kun je vrees ik ook op 1001 manieren omzeilen.

In de VS schijnt het wel aardig te werken, al weet ik niet of ze daar ook trucs gebruiken om de spelers meer te betalen.
In combinatie met een limiet op het aantal selectiespelers zou het proberen waard zijn denk ik.
 
G

Gast

Guest
In de VS schijnt het wel aardig te werken, al weet ik niet of ze daar ook trucs gebruiken om de spelers meer te betalen.
In combinatie met een limiet op het aantal selectiespelers zou het proberen waard zijn denk ik.

Een maximum aan buitenlanders, minimaal aantal jeugd spelers, een verbod op buitenlandse transfers onder de 18/21 en een uitsluiting van Europese toernooien bij schulden zou een goed begint zijn.
 

Satyr

Administrator
Forumleiding
Een maximum aan buitenlanders, minimaal aantal jeugd spelers, een verbod op buitenlandse transfers onder de 18/21 en een uitsluiting van Europese toernooien bij schulden zou een goed begint zijn.

Dat eerste mag al niet. Dat 3e ook niet.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Restricties wat betreft niet-EU-ers moet waarschijnlijk wel kunnen. Al kan ik niet overzien wat voor verdragen er verder nog zijn afgesloten. Verder zou ik verwachten dat je toch behoorlijk wat ruimte moet hebben wat betreft de reglementen van een toernooi wat je zelf organiseert.
 
Bovenaan