District West II

de waan

Well-known member
5C in West I is met zes (!) clubs ge?indigd.

Dit is wel heel raar trouwens, degraderen naar een ander district. Bovendien komen er in West II geen nieuwe clubs bij, waardoor de vierde klasse nog verder leeg stroomt.
 

Unregistere

Well-known member
Nou, 1B zaterdag mag er zijn:

ARC
Brielle
Deltasport
FC 's-Gravenzande
Forum Sport
Neptunus-Schiebroek
Nootdorp
SC Feyenoord
Sportlust '46
SVC '08
Vitesse Delft
Voorschoten '97
Westlandia
XerxesDZB

Ik tel zo al vier teams die erg graag kampioen willen worden en daar ook de selectie voor hebben, plus een aantal gevaarlijke outsiders.
 

Unregistere

Well-known member
Als SC Feyenoord weer kampioen wordt, is dat de vierde titel op rij. Dan zouden ze het verloren terrein door de switch op de snelst mogelijke wijze hebben goed gemaakt. Niet onmogelijk, al verwacht ik dat ze dit seizoen wel meer tegenstand zullen krijgen. Met name van XerxesDZB, maar er zijn meer kapers op de kust.

Overigens wel apart dat het SC Feyenoord wel lukt om zo snel te klimmen, terwijl RBC Roosendaal al een paar jaar blijft steken in de vierde klasse.
 

noordooster

Well-known member
Als SC Feyenoord weer kampioen wordt, is dat de vierde titel op rij.
Overigens wel apart dat het SC Feyenoord wel lukt om zo snel te klimmen, terwijl RBC Roosendaal al een paar jaar blijft steken in de vierde klasse.

Hilversum is ook zo'n club die na de overstap naar het zaterdagvoetbal is blijven steken in de 3e klasse.
Argon en Haaglandia doen het in het zaterdagvoetbal goed, maar zij konden ook vrij hoog aansluiten omdat hun zaterdagteams al hoog speelden toen ze de overstap maakten.
Hetzelfde geldt nu min of meer voor sc Joure. Die kunnen nu insteken op zaterdag op 2e klasse niveau.
Kun je ook zeggen dat Feijenoord en Xerxes een beetje de plek gaan innemen van Zwart Wit '28 in Rotterdam, of is het verdwijnen van die club daarvoor te lang geleden ?
 
Laatst bewerkt:

Unregistere

Well-known member
Hilversum is ook zo'n club die na de overstap naar het zaterdagvoetbal is blijven steken in de 3e klasse.
Argon en Haaglandia doen het in het zaterdagvoetbal goed, maar zij konden ook vrij hoog aansluiten omdat hun zaterdagteams al hoog speelden toen ze de overstap maakten.
Hetzelfde geldt nu min of meer voor sc Joure. Die kunnen nu insteken op zaterdag op 2e klasse niveau.
Kun je ook zeggen dat Feijenoord en Xerxes een beetje de plek gaan innemen van Zwart Wit '28 in Rotterdam, of is het verdwijnen van die club daarvoor te lang geleden ?

Argon en Haaglandia hadden inderdaad een mooi voordeel met een zaterdagploeg op behoorlijk niveau.

Zwart Wit '28 is inderdaad wel al te lang geleden verdwenen om te kunnen spreken over opvolgers. Sowieso hebben er sindsdien ook wel al andere Rotterdamse clubs in de hoofdklasse gespeeld, op zaterdag ?n zondag. Zelfs nog in de oude stijl, toen hoofdklasse het hoogst haalbare was.

SC Feyenoord heeft van alle Rotterdamse clubs denk ik nu wel de meeste potentie om te klimmen. Misschien zelfs nog wel richting derde divisie, maar die weg is lang. Tot nu toe doen ze het wel slim. Elk jaar komen er weer een paar spelers van hoger niveau bij, zodat ze goed doorselecteren. De 'mindere' spelers stromen dan door naar andere clubs.

XerxesDZB heeft de beste jaren gekend kort na de promotie naar de hoofdklasse. Dat was in 2010. Ze draaiden toen enkele jaren bovenin mee, maar daarna begonnen de financi?le problemen. In de zomer van 2013 was het hele team weg en moesten ze opnieuw beginnen. Bleven er toen nog knap in, maar vorig seizoen toch degradatie via de nacompetitie. Juist toen er een nieuwe sponsor kwam, waardoor er ambitieuze aanwinsten van hoger niveau werden aangetrokken.
 

de waan

Well-known member
TOGR hebben we ook nog gehad. Wat is daarmee eigenlijk gebeurd? Failliet of gewoon het bijltje erbij neergegooid?
 

Unregistere

Well-known member
TOGR hebben we ook nog gehad. Wat is daarmee eigenlijk gebeurd? Failliet of gewoon het bijltje erbij neergegooid?

Uiteindelijk failliet. Ze konden de lasten niet meer opbrengen, hoopten toen nog lang op een fusie, daarna op clementie van de gemeente en uiteindelijk werd het allemaal net niets. Ze zijn toen al tijdens het seizoen gestopt. Lastig verhaal. De club was ver afgedreven van de oorspronkelijke identiteit. Op zich niet zo'n probleem, maar het bestuur was nog wel van de oude stempel en kreeg weinig steun. Bovendien zaten ze in een armere wijk, dus contributie was ook vaak een probleem.

TOGR was wel lange tijd de hoogst spelende Rotterdamse amateurclub. Kwamen ook nog in de hoofdklasse oude stijl uit natuurlijk.

Dat deed SC Feyenoord ook op de zondag en Leonidas uiteraard ook. Die haalden zelfs de topklasse. Maar ja, daar is het al sinds begin 2014 min of meer over. Twee degradaties op rij onderstrepen dat.

VOC heeft ook nog de hoofdklasse zondag gehaald, aan de hand van Thomas Verhaar. Toen die naar Sparta vertrok, was dat een dusdanige aderlating dat ze inmiddels ook weer eerste klasse spelen. Een niveau dat hen wat beter past trouwens.

En dan vergeet ik bijna nog Alexandria '66, dat in het seizoen 2012/13 een jaartje in de zaterdaghoofdklasse speelde, maar toen direct weer degradeerde. Inmiddels tweede klasse.

De conclusie kan wel worden getrokken dat clubs uit gemeenten direct rond Rotterdam vaak succesvoller zijn. Denk aan Barendrecht, Capelle en bijvoorbeeld ook Smitshoek en RVVH. Vaak wel met spelers die in Rotterdam wonen, maar die kiezen dan dus toch niet voor een van de vele stadsclubs.
 

de waan

Well-known member
Weet jij iets over Spartaan'20? Die staan qua jeugd altijd bij de beste clubs van het land, maar het eerste speelt nooit op een hoog niveau.
 

Unregistere

Well-known member
Correct. Hebben een prima jeugd. Dat is op gegeven moment ontstaan, ik weet niet exact hoe. Heb wel eens gehoord dankzij een toevallige sterke lichting en de aanwezigheid van een aantal goede, ambitieuze jeugdtrainers. Dat heeft geresulteerd in de huidige status. Talentvolle voetballertjes uit Rotterdam (en soms ook omstreken) gaan graag naar Spartaan '20. Ook omdat de BVO's uit de regio daar graag scouten. Om die reden kiezen jongens die afvallen bij Feyenoord, Sparta, Excelsior, Dordt en soms zelfs ADO of een Brabantse profclub graag voor Spartaan '20. Aantrekkingskracht die beide kanten op werkt dus.

Het nadeel is dat de allerbeste talentjes dus al vroegtijdig worden opgepikt door BVO's. De andere jongens worden vaak goed gevolgd door regionale amateurclubs, waardoor de beste spelers uit die groep vaak ook al worden weggehaald voor ze langdurig in het eerste hebben gespeeld. Soms zelfs al na A1. Daardoor blijft Spartaan 1 altijd een beetje hangen rond de tweede klasse. In dat verband is het wellicht veelzeggend dat op de website de jeugd de eerste button heeft en daarna pas de senioren.

Afgelopen seizoen was het ook weer zo dat er spelers zijn vertrokken die ze nog goed hadden kunnen gebruiken. Marvin Nootenboom bijvoorbeeld. Negentienjarige doelman, zat vorig seizoen voor het eerst bij ASWH nadat hij op zijn zeventiende al in Spartaan zondag 1 debuteerde. Groot talent, maar daar hebben ze dus vrij kort lol van gehad. En dat geldt ook voor Smally Lake, een razendsnelle aanvaller. Die ging vanuit A1 zo rechtstreeks naar eersteklasser Oude Maas en was daar afgelopen seizoen met dik twintig competitiegoals een sensatie. Is nu opgepikt door FC Dordrecht. Maar dus amper wedstrijden in Spartaan 1 achter zijn naam. Zo zijn er door de jaren heen genoeg voorbeelden te noemen.

Overigens zit de club aan de Oldegaarde. Een lange weg in Charlois, die voor voetballiefhebbers altijd de moeite waard is om eens langs te wandelen. Je komt er immers een hele rij amateurclubs tegen. Zou een mooie zijn voor Joost, die volgens mij een mooi overzicht heeft van de amateurclubs in ons land. Behalve Spartaan '20 kom je aan de Oldegaarde ook Kocatepe, COAL en SV Charlois tegen. Vroeger waren het nog meer clubs, maar een aantal is gefuseerd. Zo is SV Charlois een samenvoeging van DEH Musschen (voorheen DEH en De Musschen) en CVV-Mercurius (voorheen CVV en RSM, ook DCL ging in deze fusieclub op). Ook clubs die grotendeels aan de Oldegaarde speelden.
 

de waan

Well-known member
Zoiets vermoedde ik al. Een beetje het Eredivisie-effect in het klein zeg maar.

Kocatepe speelt op het oude terrein van RFC toch? Met die mooie Elascontribune.

EDIT: Nee dus, dat is Jai Hind.
 
Laatst bewerkt:

Joost

Well-known member
Correct. Hebben een prima jeugd. Dat is op gegeven moment ontstaan, ik weet niet exact hoe. Heb wel eens gehoord dankzij een toevallige sterke lichting en de aanwezigheid van een aantal goede, ambitieuze jeugdtrainers. Dat heeft geresulteerd in de huidige status. Talentvolle voetballertjes uit Rotterdam (en soms ook omstreken) gaan graag naar Spartaan '20. Ook omdat de BVO's uit de regio daar graag scouten. Om die reden kiezen jongens die afvallen bij Feyenoord, Sparta, Excelsior, Dordt en soms zelfs ADO of een Brabantse profclub graag voor Spartaan '20. Aantrekkingskracht die beide kanten op werkt dus.

Het nadeel is dat de allerbeste talentjes dus al vroegtijdig worden opgepikt door BVO's. De andere jongens worden vaak goed gevolgd door regionale amateurclubs, waardoor de beste spelers uit die groep vaak ook al worden weggehaald voor ze langdurig in het eerste hebben gespeeld. Soms zelfs al na A1. Daardoor blijft Spartaan 1 altijd een beetje hangen rond de tweede klasse. In dat verband is het wellicht veelzeggend dat op de website de jeugd de eerste button heeft en daarna pas de senioren.

Afgelopen seizoen was het ook weer zo dat er spelers zijn vertrokken die ze nog goed hadden kunnen gebruiken. Marvin Nootenboom bijvoorbeeld. Negentienjarige doelman, zat vorig seizoen voor het eerst bij ASWH nadat hij op zijn zeventiende al in Spartaan zondag 1 debuteerde. Groot talent, maar daar hebben ze dus vrij kort lol van gehad. En dat geldt ook voor Smally Lake, een razendsnelle aanvaller. Die ging vanuit A1 zo rechtstreeks naar eersteklasser Oude Maas en was daar afgelopen seizoen met dik twintig competitiegoals een sensatie. Is nu opgepikt door FC Dordrecht. Maar dus amper wedstrijden in Spartaan 1 achter zijn naam. Zo zijn er door de jaren heen genoeg voorbeelden te noemen.

Overigens zit de club aan de Oldegaarde. Een lange weg in Charlois, die voor voetballiefhebbers altijd de moeite waard is om eens langs te wandelen. Je komt er immers een hele rij amateurclubs tegen. Zou een mooie zijn voor Joost, die volgens mij een mooi overzicht heeft van de amateurclubs in ons land. Behalve Spartaan '20 kom je aan de Oldegaarde ook Kocatepe, COAL en SV Charlois tegen. Vroeger waren het nog meer clubs, maar een aantal is gefuseerd. Zo is SV Charlois een samenvoeging van DEH Musschen (voorheen DEH en De Musschen) en CVV-Mercurius (voorheen CVV en RSM, ook DCL ging in deze fusieclub op). Ook clubs die grotendeels aan de Oldegaarde speelden.

(COAL is weggevallen, links van Kocatepe)

 

Unregistere

Well-known member
Juist, op zo'n kaartje hoopte ik! :duim:

De Egelantier Boys zijn trouwens verhuisd naar de Schulpweg inmiddels.

En vergat ik dus zomaar BZC / Zuiderpark, want dat is natuurlijk ook nog Oldegaarde. Maar dan wel helemaal aan de andere hoek.
 

de waan

Well-known member
Zwart Wit'28 zat er dus vroeger ook nog.

En bij De Kuip/Varkenoord zitten ook tig clubs op een kluitje toch?
 

Unregistere

Well-known member
Zwart Wit'28 zat er dus vroeger ook nog.

En bij De Kuip/Varkenoord zitten ook tig clubs op een kluitje toch?

Ja, klopt ook. Al worden dat er over een jaar een stuk minder door de komst van de nieuwe fusieclub FC IJsselmonde. Dan gaan Maasstad Tediro (ook al een fusieclub natuurlijk), Lombardijen en DHZ samen verder. Overmaas speelt er ook. En natuurlijk SC Feyenoord.
 

Joost

Well-known member
Juist, op zo'n kaartje hoopte ik! :duim:

De Egelantier Boys zijn trouwens verhuisd naar de Schulpweg inmiddels.

En vergat ik dus zomaar BZC / Zuiderpark, want dat is natuurlijk ook nog Oldegaarde. Maar dan wel helemaal aan de andere hoek.

Ze zijn ook op mijn kaartje verhuist nu, dankjewel.

In veel grote steden zijn clubs op een kluitje gezet.
Besiktas speelt ook op Varkenoord volgens mijn kaartje.

In Kralingen is er nog een terrein waar NOC Kralingen, SDV, Hermandad en Antibarbari spelen.

Nu we het er toch er over hebben, dat terrein van RDM, wie heeft dat bedacht?
 

Unregistere

Well-known member
Ze zijn ook op mijn kaartje verhuist nu, dankjewel.

In veel grote steden zijn clubs op een kluitje gezet.
Besiktas speelt ook op Varkenoord volgens mijn kaartje.

In Kralingen is er nog een terrein waar NOC Kralingen, SDV, Hermandad en Antibarbari spelen.

Nu we het er toch er over hebben, dat terrein van RDM, wie heeft dat bedacht?

Ik dacht dat Besiktas aan de Charloisse Lagedijk voetbalde eigenlijk. Meen dat ze een paar jaar terug moesten verhuizen van Varkenoord.

RDM zit op Heijplaat toch?
 

Batigoal

Well-known member
Ik dacht dat Besiktas aan de Charloisse Lagedijk voetbalde eigenlijk. Meen dat ze een paar jaar terug moesten verhuizen van Varkenoord.

RDM zit op Heijplaat toch?

Op het bijzondere Heijplaat inderdaad. Onderdeel van Rotterdam, maar voelt als een in zichzelf gekeerd dorp en de weg er naar toe doet je denken alsof je in the middle of nowhere bent beland.
 
Bovenaan