Copa Am?rica 2019

Makanaky

Well-known member
Maar de afstanden zijn wel even wat groter dan in Europa. Bovendien zijn de nationale bonden vd Concacaf vrijwel allemaal armlastig.
 

erka

Well-known member
Maar de afstanden zijn wel even wat groter dan in Europa. Bovendien zijn de nationale bonden vd Concacaf vrijwel allemaal armlastig.

Geen probleem, je kunt kwalificaties als een toernooi op 1 plek spelen. Dat was altijd heel gebruikelijk in de Concacaf WK-kwalificatie.
 

Forza AZ

Well-known member
Geen probleem, je kunt kwalificaties als een toernooi op 1 plek spelen. Dat was altijd heel gebruikelijk in de Concacaf WK-kwalificatie.

De CONCACAF heeft juist een Nations League ingevoerd, zodat alle landen meer offici?le wedstrijden gaan spelen. En daarbij wordt er uit en thuis gespeeld.

https://en.wikipedia.org/wiki/2019–20_CONCACAF_Nations_League


Bij een gezamenlijk toernooi zal de CONMEBOL er nooit voor kiezen dat hun landen ook kwalificatie moeten spelen. Maar je kunt natuurlijk wel een kwalificatie voor alleen de CONCACAF maken waaruit 6 landen zich bij de 10 van de CONMEBOL voegen.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Qua speeltijden is het niet echt aantrekkelijk die Azi? cup en de Copa America. Afrika Cup is op zich prima.
 

Mario

Well-known member
Belachelijk al die toernooien in de zomer, laten ze een voorbeeld nemen aan het WK. Dat wordt gewoon gespeeld in december.
 

Kielse Rat

Well-known member
Het beste zou zijn om er ??n Amerikaans kampioenschap van te maken, dus Conmebol en Concacaf samen. Concacaf heeft 41 landen en Conmebol 10. Dat maakt 51, precies mooi voor een kwalificatie zoals ook bij het EK en een mooi eindtoernooi.

Dat zou zeker voor de VS, Mexico en Costa Rica een verbetering zijn, want de andere landen in de Concacaf kunnen hen doorgaans niet echt het vuur aan de schenen leggen. Een eindtoernooi met de 10 Zuid-Amerikaanse landen en de 6 beste uit de Concacaf was zeker geen verkeerde opzet in 2016. Al zullen landen als Brazili? niet echt warm worden van kwalificatiepotjes tegen Martinique te spelen. :D
 

Kielse Rat

Well-known member
Bij een gezamenlijk toernooi zal de CONMEBOL er nooit voor kiezen dat hun landen ook kwalificatie moeten spelen. Maar je kunt natuurlijk wel een kwalificatie voor alleen de CONCACAF maken waaruit 6 landen zich bij de 10 van de CONMEBOL voegen.

Als je het puur op basis van niveau bekijkt, zouden de mindere Zuid-Amerikaanse landen zoals Bolivia en Venezuela eigenlijk ook kwalificaties moeten afwerken.
 

Batigoal

Well-known member
Venezuela heb ik wel fiducie in. Die hebben een aantal jaren geleden veel ge?nvesteerd in jeugdopleidingen en daar zie je nu de eerste resultaten van. Twee jaar geleden finalist op het jeugd-WK en die spelers stromen nu door naar het eerste team. Met doelman Farinez hebben ze al een tijdje een piepjonge goalie onder de lat staan en Yangel Herrera is een talentvolle creatieveling die al bij Man City onder contract staat. Het zou leuk zijn als ze eens op een WK terechtkomen. Dat zou dan met deze komende generatie moeten gebeuren.

Uit Bolivia lijkt inderdaad nooit talent vandaan te komen. Je had Marcelo Moreno, maar die koos er voor om vooral in allerlei landen te gaan spelen waar je veel geld kunt verdienen.
 

Mario

Well-known member
Venezuela heb ik wel fiducie in. Die hebben een aantal jaren geleden veel ge?nvesteerd in jeugdopleidingen en daar zie je nu de eerste resultaten van. Twee jaar geleden finalist op het jeugd-WK en die spelers stromen nu door naar het eerste team. Met doelman Farinez hebben ze al een tijdje een piepjonge goalie onder de lat staan en Yangel Herrera is een talentvolle creatieveling die al bij Man City onder contract staat. Het zou leuk zijn als ze eens op een WK terechtkomen. Dat zou dan met deze komende generatie moeten gebeuren.

Uit Bolivia lijkt inderdaad nooit talent vandaan te komen. Je had Marcelo Moreno, maar die koos er voor om vooral in allerlei landen te gaan spelen waar je veel geld kunt verdienen.

Venezuela is volgens mij ook het enige CONMEBOL land dat nog nooit op een WK actief is geweest.
 

Friesland

Well-known member
Sowieso is het een drukke zomer qua continentale toernooien, want de Africa Cup begint ook komend weekend.

Overigens is komende zomer de volgende editie alweer, en dan gaan ze naar 2 groepen van 6, met de bovenste 4 naar de 1/4 finale.
Ze blijven flink leuren met de jaartallen wanneer de Copa America is, in de jaren 80 was het om de 4 jaar, in de jaren 90 om de 2 jaar, in de jaren 00 om de 3 jaar, toen weer om de 4 jaar, en na 2015 in 2016 (jubileumeditie), en nu 2019 en weer 2020.
Scheelt natuurlijk wel dat zij geen kwalificatierondes hoeven te houden...

Bij toernooien met 12 of 24 deelnemers gaat mij voorkeur uit naar groepen van 6. Sterke teams spelen dan eerder tegen elkaar, doordat er minder groepen zijn (2 ipv 3 of 4 ipv 6) en bovendien zit je dan niet met de onzin van "beste nummers 3".
Maar waarom laten ze na zoveel groepswedstrijden toch bijna iedereen doorgaan naar de knock-outfase? Als je vierde eindigt, moet je er gewoon uit liggen en dan kunnen de groepswinnaars een ronde overslaan in de knock-outfase. Zo heb je zowel strijd om de groepswinst als om plaats 3, terwijl je met deze opzet alleen strijd om plaats 4 hebt.
 

Unregistere

Well-known member
Uit Bolivia lijkt inderdaad nooit talent vandaan te komen. Je had Marcelo Moreno, maar die koos er voor om vooral in allerlei landen te gaan spelen waar je veel geld kunt verdienen.

Erwin S?nchez is denk ik de enige Boliviaanse speler die enigszins op niveau speelde in Europa. Maar dan hebben we het over de jaren '90.
 

Unregistere

Well-known member
Marco Etcheverry zal toch de grootste voetballer zijn uit Bolivia

Ja, wellicht wel. Al was zijn Europese loopbaan verre van indrukwekkend met 15 potjes Albacete en valt het aantal interlandgoals mij eigenlijk nogal tegen. S?nchez speelde bijna 300 duels op het hoogste Portugese niveau voor Boavista, dat toen een prima ploeg had, en Benfica.

Het zal in Bolivia vermoedelijk dus wel tussen de Duivel en de Platini van de Andes gaan. Misschien maar eens inloggen op cantinadefutbol.bo om te vragen wat de serieuze posters daar vinden. ;)
 

JMD

Well-known member
Bij toernooien met 12 of 24 deelnemers gaat mij voorkeur uit naar groepen van 6. Sterke teams spelen dan eerder tegen elkaar, doordat er minder groepen zijn (2 ipv 3 of 4 ipv 6) en bovendien zit je dan niet met de onzin van "beste nummers 3".
Maar waarom laten ze na zoveel groepswedstrijden toch bijna iedereen doorgaan naar de knock-outfase? Als je vierde eindigt, moet je er gewoon uit liggen en dan kunnen de groepswinnaars een ronde overslaan in de knock-outfase. Zo heb je zowel strijd om de groepswinst als om plaats 3, terwijl je met deze opzet alleen strijd om plaats 4 hebt.

Denk dat ze de beste 4 laten doorgaan omdat je als je de top 2 laat doorgaat natuurlijk een flink aantal teams hebt dat na 4 duels al uitgespeeld is, maar nog wel een duel moet spelen.
 

Friesland

Well-known member
Denk dat ze de beste 4 laten doorgaan omdat je als je de top 2 laat doorgaat natuurlijk een flink aantal teams hebt dat na 4 duels al uitgespeeld is, maar nog wel een duel moet spelen.
Dat argument kun je andersom ook gebruiken: als je de top 4 door laat gaan heb je natuurlijk een flink aantal teams die al zeker zijn van de knock-outfase, terwijl ze nog een groepswedstrijd te spelen hebben.

Zoals gezegd laat ik het liefst de top-3 doorgaan, met een bye voor de groepswinnaar, maar als ik moet kiezen tussen de top-2 of de top-4, dan kies ik voor de top-2.
 
Bovenaan