Beloftenteams in de piramide

Joost

Well-known member
In vijf minuten rondkijken op Transfermarkt. Pau Cubarsí, Héctor Fort, Marc Guiu en zelfs Fermín Lopez hebben allen zowel meerdere wedstrijden in Barcelona 1 als Barça B gemaakt. Nico Paz en Alvaro Rodriguez bij zowel Real Madrid 1 als Real B en bij Villarreal tel ik er in het eerste opzicht ook al 4. Meerderen van deze spelers hebben ook in Europese duels meegedaan dit seizoen. En ik zie bij meerdere spelers dat ze ook gewoon in februari meespelen nadat ze al geregeld meespeelden bij het eerste. Nog sterker; Jorge Pascual wisselde in de eerste seizoenshelft meerdere keren wedstrijden met het B-team achter elkaar af met Europa League en bekerduels met het eerste.

Tot zover het fabeltje over 'vaste selecties'.
Vaste selecties lijkt me ook geen doel op zich. Als we al eens zouden stoppen met beloftenteams op maandag te laten spelen waren we al een heel eind op weg.
 

Deathprod

Active member
Promotie naar Tweede Divisie niet meer mogelijk voor Feyenoord O21

Melvin Boel: "Wij kunnen kampioen worden, maar dan is het merkwaardig dat je niet direct de Tweede Divisie in kan. Waarom kan het niet in de Derde Divisie dan? Een beloning voor een titel, wie er ook kampioen wordt, moet er zijn. Feyenoord heeft zelf ooit ervoor gekozen niet mee te doen. Toen was het een pilot en die was succesvol. Daarna is er nooit meer een mogelijkheid geweest om je opnieuw aan te melden toch? Dat vind ik gek."

 

erka

Well-known member
Gewoon óf alle Jong Teams de kans geven in reguliere competities met reguliere promotie en degradatie óf stoppen ermee.
 

JMD

Well-known member
Gewoon óf alle Jong Teams de kans geven in reguliere competities met reguliere promotie en degradatie óf stoppen ermee.
Hoe doen ze dat in Duitsland? Want daar zie ik ook 2e teams (t/m 3e niveau). Stromen die gewoon laag in en kunnen ze gewoon promoveren/degraderen? Want wat we nu in NL doen is verschrikkelijk halfslachtig (omdat er geen keuzes gemaakt durven te worden)
 

ALenstra

Well-known member
In Duitsland kunnen 2e teams promoveren en degraderen maar hoger dan 3e Liga kunnen ze niet. Verder schijnen er regels te zijn omtrent samenstelling selectie. Al weet ik niet wat die precies zijn.
 

JMD

Well-known member
Ja, dat weet ik. Maar doen van alle profclubs een 2e team mee in de 'piramide'? Kan het dus bv zo zijn dat het 2e van Bayern ineens op het 6e niveau speelt?
 

Kralinger

Administrator
Forumleiding
Ja, dat weet ik. Maar doen van alle profclubs een 2e team mee in de 'piramide'? Kan het dus bv zo zijn dat het 2e van Bayern ineens op het 6e niveau speelt?
Alle clubs kunnen een tweede (en derde enz) team inschrijven, dus niet alleen profs. Die draaien gewoon normaal mee in de pyramide, dus met promotie en degradatie, tot maximaal het derde niveau.
 

erka

Well-known member
In Duitsland hoeft het niet, het is geen verplichting. Niet alle profclubs hebben een II in de pyramide. De Verbanden per deelstaat bepalen hoe hoog een nieuw II moet beginnen. Zo begint Bochum II komend seizoen in de Oberliga. Dan spelen ze gewoon een seizoen met 19 clubs ipv 18 en wordt dat een seizoen later weer gecorrigeerd.
 

erka

Well-known member
In Duitsland mogen trouwens ook III teams meedoen. Werder Bremen III is gepromoveerd vanuit Verbandsliga Bremen (6) naar de Oberliga Bremen. Want Werder Bremen II is dat jaar kampioen geworden van de Oberliga Bremen (5) en mag volgend jaar in de Regionalliga spelen (4). Anders had III niet mogen promoveren want max 1 per niveau. Behalve het laagste niveau daar mogen oneindig veel lagere elftallen van één club spelen. Op die niveau's zijn het alleen maar II, III en IV van amateurclubs. In de Regionalliga Nord spelen bijvoorbeeld ook HSV II, Sankt Pauli II, Holstein Kiel II en Hannover 96 II. Hannover 96 II kan nog promoveren naar de 3e Liga.

Dit lijkt allemaal prachtig maar ook in Duitsland is er al jaren veel discussie en tegenstand. Vooral toen er meer II teams waren in de 3e Liga. Nu is Freiburg II eruit gevlogen en als Hannover II het niet redt is er dus geen II team in de 3 hoogste liga's meer.

Ik vind zelf II teams ook helemaal niks, maar in Duitsland doen ze het tenminste wel eerlijk. In tegenstelling tot in Nederland.
 
Laatst bewerkt:

JMD

Well-known member
Dit lijkt allemaal prachtig maar ook in Duitsland is er al jaren veel discussie en tegenstand. Vooral toen er meer II teams waren in de 3e Liga. Nu is Freiburg II eruit gevlogen en als Hannover II het niet redt is er dus geen II team in de 3 hoogste liga's meer.
Dortmund II toch nog wel in de 3.Liga?
 

erka

Well-known member
Dortmund II toch nog wel in de 3.Liga?

O ja, die nog wel. Eentje nog inderdaad. Het maximum aan II teams dat in de 3e Liga mag is vier trouwens. Als je als II team zou promoveren uit de Regionalliga maar er zitten al 4 in de 3e Liga heb je pech gehad.
 
  • Leuk
Waarderingen: JMD

Mommiej

Well-known member
Het maximum aan II teams dat in de 3e Liga mag is vier trouwens. Als je als II team zou promoveren uit de Regionalliga maar er zitten al 4 in de 3e Liga heb je pech gehad.
Precies waar Feyenoord dus nu tegen aan loopt, 2 is het maximum in 2e divisie en als de 2e niet laag genoeg eindigt...
 

erka

Well-known member
Overigens spelen alle Duitse normale seniorenteams in één grote pyramide. Werder Bremen heeft bijvoorbeeld 5 gewone herenteams (en nog een aantal andere). Dit seizoen speelden die in:
Werder I = Bundesliga (1)
Werder II = Oberliga (5)
Werder III = Landesliga (6)
Werder IV = Bezirksliga (7)
Werder V = Kreisliga B (9)
Vanaf niveau 6 heet het trouwens in elk Verband anders, dit is niet gestandaardiseerd. Maar goed we dwalen af.

Bayern München bijvoorbeeld heeft maar 2 elftallen, terwijl HSV er 6 heeft.
 

Joost

Well-known member
Dit lijkt allemaal prachtig maar ook in Duitsland is er al jaren veel discussie en tegenstand. Vooral toen er meer II teams waren in de 3e Liga. Nu is Freiburg II eruit gevlogen en als Hannover II het niet redt is er dus geen II team in de 3 hoogste liga's meer.

Ik vind zelf II teams ook helemaal niks, maar in Duitsland doen ze het tenminste wel eerlijk. In tegenstelling tot in Nederland.
Het grote verschil met Duitsland vind ik ook het niveauverschil.

De beloften van Ajax, AZ en PSV draaien gemakkelijk mee in een competitie waar ze sportief niets te winnen of verliezen hebben. In Duitsland spelen 2e teams tegen veel grotere clubs.
 
Bovenaan