Pagina 1 van de 14 12311 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 131

Onderwerp: Schaken

Schaken

Grootmeester schaken geschorst na valsspelen met app op toilet

Slechte zet van de Georgische nationale kampioen schaken: tijdens de zesde ronde van het Dubai Open-kampioenschap werd Gaioz Nigaldze, 400ste op de wereldranglijst, op het toilet betrapt met een smartphone met daarop een schaakapp om zijn strategie te bepalen. De man riskeert een schorsing van drie jaar.

Nigaldze nam het in Dubai op tegen de Armeniër Tigran Petrosian, maar verdween tijdens het spelletje net iets te vaak naar het toilet. Toen Petrosian opmerkte dat Nigaldze elke keer hetzelfde toilethokje indook, verwittigde de Armeniër de scheidsrechters. Die vonden na het toiletbezoek een in wc-papier gewikkelde smartphone in de vuilbak terug.

"Hij ontkende dat het zijn smartphone was, maar hij was er wel op aangemeld op zijn Facebookprofiel en er was een schaakapp geopend met daarop zijn zetten", aldus tornooidirecteur Yahya Mohamed Saleh aan de BBC.

Nigaldze, 26 jaar oud en 400ste op de wereldrankinglijst schaken, deed het niet voor niets. De eerste prijs van de Dubai Open is goed voor 12.000 dollar (ongeveer 11.400 euro). De Georgische speler wilde officieel niet reageren, maar de schaakfederatie van zijn land noemde het incident "heel erg".

Het is de eerste keer dat een schaakgrootmeester zal worden doorverwezen naar de Internationale Schaakfederatie FIDE sinds die vorig jaar een anti-fraudecommissie installeerde. Die commissie moet high-techfraude in het schaken helpen tegengaan. Zo voerde ze al metaaldetectoren en stoorzenders in, en mogen scheidsrechters deelnemers nu fouilleren.

Denken jullie dat Giri binnenkort kan doorstoten naar de 2e plaats op de FIDE Ranking? Alles staat dicht op elkaar onder Carlsen.

Giri is goed inderdaad.

Schaak je zelf ook, Methone? Markies e2-e4 vind ik altijd een fijne openingszet.
    Laatst gewijzigd door erka; 15-04-15 om 16:38.

Nummer 1 van de wereld speelde gister nog een Blindsimultaan in NYC. Best bizar filmpje al die partijen door elkaar.

Magnus Carlsen Blind & Timed Chess Simul at the Sohn Conference in NYC

The rules of the display were that Magnus had 9 minutes to play all his games while each of his opponents also had 9 minutes. The players could move in any order so, as you’ll see, it gets tougher for Magnus to keep track of all the games.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Methone Bekijk Berichten
    Denken jullie dat Giri binnenkort kan doorstoten naar de 2e plaats op de FIDE Ranking? Alles staat dicht op elkaar onder Carlsen.
    Is een oud-leerling van mij, een van de briljantste leerlingen die ik ooit heb gehad.

Ik gun het hem van harte,.

Blind is zó moeilijk. Ik heb zelf ook geschaakt en had toen ik veel speelde een officiële rating van zo'n 1800. Ik heb het één keer geprobeerd, 1 partij. Kon het tot 15 zetten volhouden, omdat het een opening was die ik redelijk goed kende en dan onthou je de stelling wel obv patronen. Maar daarna mislukte het gigantisch. Moet je nagaan meerdere blindpartijen tegelijk...

Giri was een beetje weggezakt, verloor al 2 keer eerder op de FIDE Grand Prix in Khanty-Mansiysk, maar versloeg vandaag Jobava.
    Yi Wei, een 15 jarig Chinees wonderkind bestormt de Top 20. Is momenteel al beter dan Carlsen (nummer 1) op 15 jarige leeftijd.

In de VS hebben ze trouwens al jaren matige schakers in tegenstelling tot Rusland. Maar nu gaat na nummer 4 , Nakamura (Japan) en nummer 9, So (Filipijnen) ook de nummer 2 van de wereld Caruana (Italië) zich tot Amerikaan neutraliseren. Het heeft dan blijkbaar toch nog wat status om was spelers in de top 10 te hebben.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door erka Bekijk Berichten
    Blind is zó moeilijk. Ik heb zelf ook geschaakt en had toen ik veel speelde een officiële rating van zo'n 1800. Ik heb het één keer geprobeerd, 1 partij. Kon het tot 15 zetten volhouden, omdat het een opening was die ik redelijk goed kende en dan onthou je de stelling wel obv patronen. Maar daarna mislukte het gigantisch. Moet je nagaan meerdere blindpartijen tegelijk...
    En dan ook nog eens maar 9 minuten bedenktijd, en alle zetten van verschillende boorden gaan door elkaar. Sijbrands kan het met Dammen, wat ook heel knap is, maar schaken is veel complexer. Daar zijn duizenden relevante mogelijkheden bij elke zet.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Methone Bekijk Berichten
    En dan ook nog eens maar 9 minuten bedenktijd, en alle zetten van verschillende boorden gaan door elkaar. Sijbrands kan het met Dammen, wat ook heel knap is, maar schaken is veel complexer. Daar zijn duizenden relevante mogelijkheden bij elke zet.
    Is maar de vraag. Bij dammen moet je alles doorrekenen. Een wereldtopper sluit bij schaken 90% van alle zetten direct uit.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door erka Bekijk Berichten
    Is maar de vraag. Bij dammen moet je alles doorrekenen. Een wereldtopper sluit bij schaken 90% van alle zetten direct uit.
    Ik kan zelf totaal niet dammen, maar wel een klein beetje schaken. Maar hoe bedoel je 'doorrekenen' bij dammen?

Forum Rechten