Pagina 42 van de 55 EersteEerste ... 32404142434452 ... LaatsteLaatste
Resultaten 411 tot 420 van de 544

Onderwerp: The Jukebox

Unregistere's Avatar
    Ingeschreven
    Apr 2015
    vCash
    5702
    Zo, tijd voor #41. Een Belgische band. Stef Kamil Carlens kennen we natuurlijk van dEUS, maar al vrij snel verliet hij die band en begon aan een mooie muzikale loopbaan. Vooral zijn band Zita Swoon veroverde vele harten. Die band komen we later nog tegen, maar eerst heetten ze Moondog Jr. Daarmee maakte SKC in 1995 het grillige werkstuk Everyday I Wear A Greasy Black Feather On My Hat. Prachtplaat!

Hoe hoger je komt, hoe moeilijker het wordt om slechts één nummer te kiezen. In dit geval is dat net zo. Maar ik ga toch maar voor deze meeslepende song.

Unregistere's Avatar
    Ingeschreven
    Apr 2015
    vCash
    5702
    En ook op #40 een klassieker, zeker binnen het genre. Een dijk van een hiphopplaat, afkomstig uit 1995. Gemaakt door Genius / GZA, een van de top MC's uit de Wu-Tang Clan. Dit Liquid Swords is wat mij betreft een hoogtepunt uit de historie van de hiphop, maar da's wel logisch als het album zo hoog staat in mijn lijst. Met fraaie gastrollen van diverse andere leden van de clan. Zoals Method Man, te horen op dit nummer dat mijn muntje krijgt:

Inclusief gave Ome Wim-sample of Ome Henk, daar zijn de geleerden het nog niet over eens.

mooi man, mijn eerste hiphopplaat. Hij staat binnenkort geloof ik hier in Simplon.

Unregistere's Avatar
    Ingeschreven
    Apr 2015
    vCash
    5702
    Kijk, da's lekker Makanaky. Zou het je enige hiphopplaat zijn, dan is dat in elk geval een geweldige keuze!

Zelf nu al in de dertig beland, namelijk bij #39. Daar vinden we Big Star. Zij noemden hun album uit 1972 gewoon #1 Record. En waarom ook niet? Met Alex Chilton en Chris Bell, de creatieve kern van de band, in topvorm schudden zij de ene na de andere wereldsong uit de mouw. Het geluid van Big Star is van grote invloed geweest op een hoop gitaarbands uit de jaren '90 en ook nog van nu. Ik had er aardig wat kunnen kiezen, maar ga nu voor dit pareltje dat halverwege de plaat opduikt. Je kunt slechtere muntjes uitgeven, zou ik denken...

Unregistere's Avatar
    Ingeschreven
    Apr 2015
    vCash
    5702
    Zijn we nu bij #38. De eerste van vijf Beatles-platen, de maximaal toegestane hoeveelheid. Dat is Abbey Road. Bevat natuurlijk veel topnummers en die bijzondere 'medley' waarmee de plaat eindigt. Ik ga met mijn muntje voor een misschien iets minder bekende, maar daardoor niet minder goede song van dit album.

Unregistere's Avatar
    Ingeschreven
    Apr 2015
    vCash
    5702
    En van The Beatles stappen we naar een andere 'The' band, namelijk The Strokes. Zij staan op #37 met het onvolprezen debuut Is This It uit 2001. Ook zo'n plaat waarvan je moeiteloos elk nummer kunt pakken. Vandaag kies ik voor deze bij het besteden van het muntje:

Unregistere's Avatar
    Ingeschreven
    Apr 2015
    vCash
    5702
    En op #36 komen we een artiest tegen die in totaal vier keer in de lijst staat en dit is dan de laagste notering. Tevens wel één waarvan het moeilijk is om iets te vinden op YouTube, vanwege rechten en dergelijke. Kwaliteit is dus niet altijd even goed, maar luister daar enigszins doorheen en je weet precies waarom Prince zo hoog staat. Om te beginnen met Purple Rain. Kan je ook alles van kiezen ongeveer. Het fenomenale When Doves Cry, het expliciete Darling Nikki - verantwoordelijk voor de Parental Advisory stickers die op CD's worden geplakt -, het meeslepende titelnummer of gewoon dit nummer, een duet met Apollonia Kotero.

Ze worden klassieker en klassieker, keep em coming.

Ik ben (alweer) bij nummer #84, alweer een band die piekte in het begin van hun carrière. Ik had ze al eens gezien in een sessie op MTV (ook nog te vinden op YouTube), maar op Lowlands 1994 werd ik behoorlijk weggeblazen door het optreden van Tindersticks. Daarna snel bij de bieb hun debuutplaat gehuurd en dat was en is nog altijd een schot in de roos. Met heel veel mooie nummers, waaronder deze.

Elk jaar is er wel een album wat je jaarlijstje in de war weet te schoppen omdat het aanbod overweldigt óf omdat de releasedatum achterlijk laat was.
    Dit jaar valt de beurt aan het Canadese Foxwarren, bandproject van Andy Shauf die de gebroeders en jeugdvrienden Kissick wist op te trommelen. Dikke psychedelische '70s-invloeden gemixt met de rootstraditie van Shauf zorgen voor een winnende combinatie. Mag hopen dat dit geen eenmalig uitstapje is.

Unregistere's Avatar
    Ingeschreven
    Apr 2015
    vCash
    5702
    Ha, Foxwarren! Prima keuze uiteraard. Ondanks de late release keurig top 20 gescoord in mijn jaarlijst, gelukkig nog opgevist voor de jaarwisseling.

En Tindersticks ook prachtig natuurlijk. Vooral Curtains blijf ik een bloedmooi album vinden, maar ze hebben eigenlijk nooit een slechte plaat gemaakt.

Zelf nu beland bij #35. De titelloze debuutplaat van Ben Folds Five, het trio rond de onvolprezen Ben Folds. Album uit 1995 dat destijds aandacht trok omdat er geen gitarist in de band zat. Die missen ze ook niet, eigenlijk. Ook al omdat Folds fantastische songs schreef. Plaatje dat ik nog altijd heel graag draai en waar het kiezen van een nummer voor het muntje ook weer een kwestie van 'kill your darlings' is. Uiteindelijk ga ik vandaag voor deze:

Forum Rechten