Pagina 1 van de 593 1231151101501 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 5924

Onderwerp: Buitenlands nieuws

Buitenlands nieuws

'Belangrijke getrouwe Saddam Hoessein gedood in Irak'
    Foto: ANP
    Gepubliceerd: 17 april 2015 15:32
    Laatste update: 17 april 2015 18:02

Izzat Ibrahim al-Douri, een hooggeplaatste functionaris ten tijde van het regime van Saddam Hoessein, is omgekomen bij gevechten tussen het Iraakse leger en terreurgroep Islamitische Staat (IS) in de buurt van Tikrit.
    Dat meldt BBC. Volgens al-Arabiya heeft de gouverneur van de provincie Salahaddin de dood van al-Douri bevestigd. De gouverneur omschrijft al-Douri als het brein achter IS in Irak.

Een DNA-test moet uitsluitsel geven. De uitslag daarvan wordt ''heel binnenkort'' bekendgemaakt, aldus de gouverneur.

Tikrit, een bolwerk van terreurgroep IS en de oude thuisstad van Hoessein, wordt door zowel het Iraakse leger als de internationale coalitie bestookt.

Klaverkoning

Al-Douri werd een van de meeste gezochten personen na de Amerikaane invasie in Irak. Hij gold als de 'Klaverkoning', een van de vier belangrijkste figuren op de Amerikaanse lijst van gezochte personen. Op het hoofd van de leider stond 10 miljoen dollar.

De toenmalig plaatsvervangend bevelhebber van het Iraakse leger wordt verdacht van misdaden tegen de menselijkheid.

Dat al-Douri meevocht met IS bij Tikrit, was al langer bekend. Hij zou het graf van Hoessein vorig jaar hebben bezocht om zijn terugkeer op het strijdtoneel kenbaar te maken.

Vicevoorzitter

Generaal Douri (1942) was onder Saddam vicevoorzitter van de Iraakse Revolutionaire Commandoraad. In die functie was hij nauw betrokken bij de oorlog tegen Iran in de jaren tachtig en de inval van het Iraakse leger in Koeweit in 1990.

Douri was de meest uitgesproken functionaris van Saddams Baathpartij die na de val van de dictator wist te voorkomen dat hij gevangen werd genomen. Na de executie van Saddam eind 2006 werd Douri de nieuwe leider van de verboden Baathpartij.

Door: NU.nl/ANP

Zo komt een oplossing van al die problemen daar geen stap dichterbij.

Ik denk dat het eerst nog een stuk erger moet gaan worden. Ik ben benieuwd wat Jemen voor verder effect op de regio zal hebben en hoe ver Iran zal gaan in het steunen van de rebellen. Iets waar ze inprincipe het volste recht toe hebben als andere landen de andere groep(en) aldaar mogen steunen.
    Wat ik me wel eens afvraag is zou het niet meer zin hebben om een oorlog eens ouderwets uit te laten woekeren, met alle gevolgen van dien, misschien vreselijk op korte termijn maar het levert misschien wel een duidelijke winnaar op, ipv dat er allerlei landen zich met conflicten gaan bemoeien.
    Al is mengen in andermans conflicten ook van alle tijden natuurlijk.
    Laatst gewijzigd door Ska P 187; 17-04-15 om 19:05.

Alsof er ooit een oplossing zal komen.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Eef de Kip Bekijk Berichten
    Alsof er ooit een oplossing zal komen.
    Dus je geeft het op?

Zojuist een indrukwekkende reportage in Nieuwsuur gezien over Libië. Iedereen in die reportage hadden liever nog Khaddafi gehad. Toen was het tenminste nog veilig op straat. Een land dat het westen even naar de klote heeft geholpen met bombardementen en het steunen van onbekende ongeorganiseerde oppositie in Benghazi.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door gevegt Bekijk Berichten
    Dus je geeft het op?
    Daar begin ik ernstig aan te denken ja.

Daar begin ik ernstig aan te denken ja.
    Dat doet me een traantje wegpinken.
    Misschien dat de politiek in Haarlem nog een lichtpuntje geeft?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door gevegt Bekijk Berichten
    Dat doet me een traantje wegpinken.
    Misschien dat de politiek in Haarlem nog een lichtpuntje geeft?
    Ze vangen nog geen vluchtelingen op dus er is nog hoop.

Ze vangen nog geen vluchtelingen op dus er is nog hoop.
    Mooi dat er nog een enclave is voor de echte Nederlander.

Forum Rechten